Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Niet-groepsgebonden werk in de kinderopvang: hoe zit dat precies?

Avatar
Frida Noordzij
Om de werkdruk in de kinderopvang te verminderen, hebben cao-partijen BK, BMK en CNV in het cao-akkoord afgesproken het aantal niet-groepsgebonden uren per 1 januari 2022 te verhogen van 46 naar 50 uur per pedagogisch medewerker (op fulltime basis) per jaar. Wat houdt niet-groepsgebonden werk precies in? De brochure van Kinderopvang Werkt! geeft daarop antwoord.
niet-groepsgebonden-werk-in-de-kinderopvang-hoe-zit-dat-precies
christianchan / stock.adobe.com

De brochure vormt géén onderdeel van de Cao Kinderopvang. De afspraken in de cao zijn leidend.

Niet-groepsgebonden werk bestaat uit taken die horen bij de functie van pedagogisch medewerker en passen bij de functiebeschrijving van pedagogisch medewerker. Pm’ers moeten deze taken uitvoeren buiten de groep óf op de groep, maar zonder dat de taken meetellen voor de geldende beroepskracht-kindratio (BKR).

Voorbeelden niet-groepsgebonden werk

In de brochure staan voorbeelden van niet-groepsgebonden werk:

• Formeel werkoverleg
• Oudergesprekken, zoals een kennismakingsgesprek of het bespreken van zorgen die over een kind bestaan met andere professionals
• Schrijven van observatieverslagen
• Voorbereiden van activiteiten of thema’s

Plichten werkgever

De werkgever heeft plichten. In artikel 2.1 van de cao staan de plichten van de werkgever. In lid 4 van artikel 2.1 zijn afspraken opgenomen over niet-groepsgebonden werk:

Niet-groepsgebonden werk

a. Een pedagogisch medewerker doet ook niet-groepsgebonden
werk (zie artikel 1.1. sub n).
b. De werkgever zorgt ervoor dat er voor niet-groepsgebonden werk
minimaal 46 uur beschikbaar is per fte pedagogisch medewerker,
per jaar, per vestiging. Per 1 januari 2022 wordt dit verhoogd naar
50 uur per fte pedagogisch medewerker, per jaar, per vestiging.
Bij deze berekening telt vervanging door ziekte en/of verlof niet
mee. Om het aantal fte in een jaar te bepalen, gaat de werkgever
uit van het aantal fte op 1 januari van dat jaar. De werkgever kan
zelf bepalen hoe ze niet-groepsgebonden uren over medewerkers
verdeelt. Deze uren zijn geen individueel recht per medewerker.
c. De werkgever bepaalt in een ondernemingsregeling welk werk
niet-groepsgebonden werk is. Daarin bepaalt de werkgever ook
hoe medewerkers apart werktijd krijgen voor dit werk. Voor deze
ondernemingsregeling heeft de werkgever de instemming nodig
van de medezeggenschap.

Uitzonderingen

Cao-partijen hebben twee uitzonderingen afgesproken op de definitie van niet-groepsgebonden werk. Deze afspraak is gemaakt in het cao-akkoord 2020-2021 (let op: deze cao is nog niet algemeen verbindend verklaard door het ministerie van SZW voor álle werkgevers en werknemers in de kinderopvang, maar de afspraken in deze cao gelden wel per 1 juli 2021 voor organisaties die zijn aangesloten bij de branchepartijen BK en BMK).

De taken die niet vallen onder de definitie niet-groepsgebonden werk zijn:

  • Alle verplichte opleidings-, scholings- en trainingsactiviteiten (artikel 9.2).
  • Vervoeren van kinderen van en naar een bso-locatie. Alle overige situaties waarin kinderen vervoerd worden vallen onder groepsgebonden werktijd. Bijvoorbeeld vervoer van kinderen vanwege een activiteit.

Deze taken vallen wel onder de definitie van niet-groepsgebonden werk, maar worden niet in mindering gebracht op het aantal uur voor niet-groepsgebonden werk (46 uur per fte pedagogisch medewerker, per jaar, per vestiging). Deze taken vallen vanzelfsprekend wel onder de werktijd van de pedagogisch medewerker.

Berekenen aantal uur niet-groepsgebonden werk

Hoe bereken je het aantal uur voor niet-groepsgebonden werk?

De cao-afspraak over het aantal uur voor niet-groepsgebonden werk
bestaat uit drie elementen:

  1. De werkgever zorgt ervoor dat er voor niet-groepsgebonden werk minimaal 46 uur beschikbaar is per fte pedagogisch medewerker, per jaar, per vestiging. Per 1 januari 2022 wordt dit verhoogd naar 50 uur.
  2. Om het aantal fte in een jaar te bepalen, gaat de werkgever uit van het aantal fte op 1 januari van dat jaar.
  3. De werkgever kan zelf bepalen hoe hij niet-groepsgebonden uren over medewerkers verdeelt. Deze uren zijn geen individueel recht per medewerker.

Meer weten? Download de brochure ‘Minder werkdruk door voldoende tijd voor niet-groepsgebonden werk’ >> 

3 REACTIES

  1. Ik begrijp het probleem niet zo. Alle uren die betrekking hebben op het werk (zoals 10 minuten gesprekken, werkoverleg, rapportage, ehbo/bhv, intake, e.d. wordt hier gewoon geschreven en uitbetaald. Ik begrijp uit bovenstaande dat dit dus niet hoeft, of moet ik het zo lezen dat groepsleidsters hier een prima plek hebben? Ik weet dat bij grote instellingen de 10 minuten gesprekken in eigen tijd moet, is dat niet raar? Ik denk dat het beter is een regeling te maken dat alles wat werk gebonden is, zoals ik hier boven heb beschreven, moet worden uitbetaald. Wat is daar zo moeilijk aan? Weer een typisch voorbeeld van verschil kleine en grote organisatie. Kom op zeg!

    • Beste M. Mulder,

      Niet-groepsgebonden werk betekent niet niet-betaald werk. Deze taken vallen vanzelfsprekend wel onder de werktijd van de pedagogisch medewerker, en gelden niet als overuren o.i.d.. Het gaat erom dat pm’ers per jaar genoeg tijd krijgen om taken die niet-groepsgebonden zijn uit te voeren, binnen hun uren. Dit is momenteel 46 uur per fte pm’er per jaar, per vestiging. En de cao-partijen BK, BMK en CNV willen dat aantal uur verhogen naar 50 uur per jaar, vanaf 1 januari 2022.

    • Bij ons precies zo, alle niet groepsgebonden uren, ehbo/bhv, 10 min gesprekken, teamoverleg en ga zo maar door, wordt allemaal in uren uitgekeerd. Wij hebben geen beschikbaarheidsdag, ze werken op vaste dagen, dan maken zij hun uren en maken geen gebruik van jus. Maken zij hun uren niet, omdat kinderen eerder weg zijn dan eindtijd, kunnen ze kiezen om te blijven, en uren vol te maken, doen/willen ze dat niet, dan nemen zij uren op. Met de lockdown heeft iedereen minder uren gedraaid, klopt, maar we zijn wel doorbetaald, dus loon kon betaald worden, om toch iets voor die niet gewerkte uren terug te doen aan de organisatie hebben ze allemaal online trainingen gevolgd, via werkend leren, was ook gratis. Win-win situatie voor beiden, pmèrs en organisatie.
      Werkdruk voelen ze bij ons niet, ik denk dat dat komt doordat wij een kleine organisatie zijn, meer verantwoordelijkheidsgevoel voor het werk/organisatie.
      CAO is prima zoals hij is, menig branch die zo`n CAO wil hebben.
      Wel zou er meer verschil moeten zijn in PMèr niveau, pm niv 3, pm niv 4 +/gespecialiseerd ped med, is nu hetzelfde.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.