Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

‘Moeten we taalfoutjes van peuters corrigeren?’

Samantha en haar collega's zijn op allerlei manieren bezig met de taalstimulering van hun peuters. Tijdens een teamoverleg over het direct of indirect verbeteren van taal van peuters. Moet je kinderen corrigeren of werkt dat niet?
iStock

Vraag Samantha (team de IJsberen)

‘Ik werk op een peutergroep. Wij zijn druk bezig met de taalstimulering van kinderen door interactief voor te lezen, veel te praten met de kinderen en veel activiteiten aan te bieden die bevorderend zijn voor de taalontwikkeling. Nu hadden wij laatst een teamoverleg waarin wij in discussie kwamen over het direct of indirect verbeteren van de taal van kinderen. Moet je nu wel of niet verbeteren? En toen bedachten we om het aan jou te vragen.’

Antwoord Annemiek Waage

‘Het is altijd goed om een vraag breder te stellen en zo te proberen antwoord te krijgen. Dus dank voor jullie vraag. Als een kind bijvoorbeeld appeljoop zegt in plaats van appelstroop dan is de neiging groot direct te verbeteren. “Nee, zeg maar appelstroop.” En dat dan weer herhalen: “Toe maar, zeg maar str, str, stroop!” Maar een kind gaat hierdoor niet beter praten. Sterker, ik denk dat het kind voelt dat het iets niet goed doet, maar nog niet bij machte is het woord goed uit te spreken. De kans dat het dan juist minder gaat praten is groot. Bij taalstimulering is het niet nodig dat het kind goed praat, het gaat er meer om dat het veel mogelijkheden krijgt om te praten. Uitdagende spelmogelijkheden, talige situaties met veel ruimte voor spontane spraak. Dus als antwoord op jullie vraag: verbeteringen kunnen het beste indirect gegeven worden. “Ja, jij wilt appelstroop.” Dan zeg je bovendien vaker ja dan nee. En dat is ook weer heel prettig.’

Annemiek Waage www.professioneelopvoeden.nl

Eerdere pedagogische vragen

  • ‘Moet Daan eten wat de pot schaft? Lees meer
  • ‘Hoe helpen we eenkennige baby wennen?’ Lees meer
  • ‘Als ik huil, krijg ik van mama een lolly’ Lees meer
  • ‘5 dagen naar de opvang, dat is toch zielig?’ Lees meer
  • ‘Hoe help ik een dreumes zelfstandig eten? Lees meer
  • ‘Dreumes trekt steeds aan haren. Wat nu?’ Lees meer
  • Zelfstandigheid: ‘Wel of niet meer helpen?’ Lees meer
  • ‘Een driftig kind: apart zetten?’ Lees meer
  • ‘Waarom zwijgt kleuter Joris op de bso?’ Lees meer
  • ‘Daagt dreumes Kevin ons uit?’ Lees meer
  • ‘Arief spreekt geen Nederlands, hoe kan ik hem helpen?’ Lees meer
  • ‘Waarom wil Kees geen feestmuts op?’ Lees meer
  • ‘Meisje wil niet verschoond worden’ Lees meer
  • ‘Kinderen moeten van ouders een kusje geven’ Lees meer
  • ‘Een dreumes op mijn groep bijt andere kinderen steeds’ Lees meer >>
  • ‘Drie jongetjes verpesten de sfeer in de groep’ Lees meer >>
  • ‘Een meisje wil steeds hetzelfde op brood’ Lees meer >>
  • ‘Meehelpen? Daar betaalt mama toch voor?’ Lees meer >>
  • ‘Moeder neemt geen afscheid. Wat nu?’ Lees meer >>

Heb je ook een pedagogische vraag voor Annemiek en/of Marieke? Mail je vraag naar kinderopvang@bsl.nl onder vermelding van ‘Pedagogische vraag’. Dan lees je het antwoord binnenkort terug op Kinderopvangtotaal.nl.

1 REACTIE

  1. Hallo..
    Wat voelt wanneer fijn en natuurlijk en goed .

    Een grassprietje groeit. Graan groeit. En niemand trekt er aan dat het sneller groeit.
    Wanneer keren jullie “deskundigen ” tot besef dat
    volwassenen normen voor slikkkunst. .voor
    zinnen spreken voor kleine kinderen stress ontwikkelen..onbegrijpelijk kunnen zijn als wat ze op hun bordje krijgen. zijn.

    Zie je ook dat kleine kinderen graag hun best doen ook de woordjes zeggen vraagjes beantwoorden omdat ze voelen dat de leidster er blij van wordt?

    Kinderen die met de handjes mogen eten ontwikkelen mooie aanvoelen leren kennen.
    Weet je ook dat leidsters graag hun best doen het goed doen omdat de baas resultaat nodig heeft. Ze slikken veel.

    Trekken jullie te kleine schoenen aan ?
    Eet je als je moet. Of als je benieuwdheid of verlangen gewekt wordt.
    Waarom ontbreekt het wetenschappelijk perspectief voor taalontwikkeling in Nederland. En stimuleren wel er op los. En praten wel er op los bij kleine kinderen dat ze moeten eten. Enig zelfbewustzijn vraagt deze tijd. .
    Ruimte tussen ik en gij. .

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.