Het betreffende onderzoek toont aan dat meer dan de helft van 570 deelnemende ouders vond dat de sociale en emotionele ontwikkeling van hun kinderen van twee tot vier jaar tijdens de pandemie negatief was beïnvloed. Een kwart van deze ouders vond dat met name de taalontwikkeling van hun kind eronder had geleden. Een op de vijf maakte zich ook zorgen over de lichamelijke ontwikkeling.
De Oxford Brookes Universiteit ontdekte vervolgens dat een kind dat tijdens de pandemie één dag per week naar de opvang ging, tijdens de onderzoeksperiode gemiddeld 24 nieuwe woorden meer begreep dan zijn leeftijdsgenoten.
Cognitieve controle
Dit effect was nog groter bij kinderen uit achterstandsgezinnen. Kinderen die naar de opvang bleven gaan, vertoonden ook meer verbeteringen in hun cognitieve controle, flexibiliteit en geheugen, ongeacht hun sociaaleconomische achtergrond.
Net als in Nederland was de Britse kinderopvang tijdens de lockdown gesloten voor alle kinderen behalve die van ouders met essentiële beroepen. De online activiteiten die voor de thuisblijvers werden georganiseerd, konden dus niet voorkomen dat de sociale ontwikkeling en de ontwikkeling van de woordenschat achterbleef.