Meer lessen, minder spelen in Denemarken

Deense leerkrachten van basisscholen zijn boos over de maatregel dat ze meer uren les moeten geven aan kinderen, in plaats van ze uit te besteden aan de bso waar kinderen 's middags spelenderwijs leren. Door een verhoging van het aantal lesuren hoopt de Deense regering dat kinderen internationaal beter gaan scoren.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Meer lessen
Foto: ANP Photo

De leerkrachten verwachten dat dit effect niet zal optreden door extra lesuren aan te bieden. Nu is het in Denemarken nog zo dat kinderen ’s ochtends een paar uur les krijgen op de Folksskole en ’s middags naar de buitenschoolse opvang gaan. Intermediair vroeg aan twee Nederlandse kenners of zij vinden dat de Deense leerkrachten gelijk hebben.

‘Vreemd land’

Frank Studulski van advies- en onderzoeksbureau Sardes vindt het niet vreemd dat de Deense regering meer wil sturen op de kwaliteit van het onderwijs. Studulski bezocht veel scholen en bso’s in het het buitenland, ook in Denemarken. Hij noemt Denemarken in Intermediair op onderwijsgebied een ‘vreemd land’.

Voorschoolse educatie

‘Toen Denemarken twintig jaar geleden een groot lerarentekort had, investeerde het niet in meer leerkrachten, maar in goede kinderopvang.’ Voorschoolse educatie is een onbekend begrip in Denemarken ontdekte Studulski. Dat zou toch alleen maar voor vluchtelingen zijn? Dat leerkrachten nu beweren dat spelen goed zou zijn voor kinderen dan meer lesuren, ziet Studulski toch als een emotionele reactie. ‘Van hun achtste tot twaalfde hebben ze daar vrij weinig onderwijstijd, ongeveer 16 uur per week. Hier is dat 25 uur, met soms verlengingen van 6 uur.’

Spelend leren

Als voorbeeld noemt hij Finland waar onderwijs juist een veel groter aanzien heeft dan in Denemarken. Studulski is geen voorstander van de ouderwetse manier van lesgeven. Wat hem betreft is het een misvatting dat het spelen door leren wordt weggedrukt. ‘Het is spelend leren. Je kunt kinderen uitdagend materiaal aanbieden.’

Niet zeuren

Ook hoogleraar Onderwijskunde Theo Wubbels vindt dat de Deense leerkrachten niet moeten zeuren. Hij vergelijkt de Deense sitiatie met de Nederlandse. Wij geven meer les en onze klassen zijn groter. Wel zou Wubbels graag zien dat Nederlandse leerkrachten minder uren les gaan geven en meer investeren in een goede voorbereidingstijd.

Cognitief spelen

Wubbels vindt dat spelen alleen iets oplevert als er sturing achter zit. ‘Spelen met een cognitief karakter dus’. Wubbels betwijfelt of achterstanden van kinderen worden ingelopen als je ze vroeg laat leren en minder laat spelen. ‘Hierop is geen eenduidig antwoord te geven.’

Lees het complete artikel op Intermediair.nl

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.