Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Medewerkers Kober werken aan voorleesplan met BoekStart

Welke boeken lees je voor aan baby’s, dreumesen, peuters en kleuters? En hoe doe je dat nou eigenlijk: goed voorlezen? Pedagogisch professionals en ouders van Kober kinderopvang krijgen praktische voorleestips van het leesbevorderingsprogramma BoekStart.
medewerkers-kober-maken voorleesplan-met-boekstart
Foto: Kober kinderopvang

Het belang van voorlezen kunnen we niet vaak genoeg benadrukken. Dat weten ze ook bij Kober: ‘Bij Kober lezen we graag verhalen voor aan kinderen om hun fantasie te prikkelen en te oefenen met luisteren en concentreren. Dat is niet alleen goed voor taalontwikkeling en begrijpend lezen, maar het is ook gezellig en versterkt de band tussen collega’s en de kinderen’, aldus de organisatie.

Regelmaat en interactie

Het leesbevorderingsprogramma BoekStart inspireert pedagogisch medewerkers van Kober en ouders om regelmatig en interactief voor te lezen, zodat kinderen er meer van opsteken. BoekStart is een landelijk programma, ontwikkeld door Stichting Lezen, dat wil bereiken dat kinderen en ouders/verzorgers meer lezen en samen genieten van boeken. Dit kan onder andere door kinderen al op jonge leeftijd te laten kennismaken met boeken.

Rol kinderopvang

Daarin speelt de kinderopvang een belangrijke rol. Maar hoe lees je goed voor zodat kinderen er wat van leren? Welke boeken kies je? En hoe enthousiasmeer je ouders om thuis voor te lezen? Voorleesconsulenten van de bibliotheek helpen verschillende Kober-locaties deze vragen te beantwoorden en een voorleesroutine op te bouwen.

Voorleesplan

Hoe gaat dat in zijn werk? Onderdeel van BoekStart is het maken van een voorleesplan per locatie. Daarin leggen medewerkers vast op welke manier ze lezen willen bevorderen onder collega’s, ouders en kinderen. Dat geeft het team houvast. Op iedere locatie is een pedagogisch medewerker actief als voorleescoördinator. Die zorgt dat het leesplan wordt uitgevoerd, brengt lezen en voorlezen extra onder de aandacht en houdt samen met de bibliotheek de boekencollectie op locaties up-to-date. Voorleescoördinatoren volgen daarvoor een speciale BoekStart-training.

Taalgevoel versterken

Helma Tettelaar is pedagogisch medewerker bij Kober-kindcentrum Vinkenbos in Sprundel. Sinds vier jaar werken zij en haar collega’s met BoekStart. Helma weet uit eigen ervaring hoe waardevol voorlezen is voor kinderen: ‘We willen kinderen en ouders meer samen laten lezen, in het bijzonder op de voor- en vroegschoolse educatie. Hen regelmatig voorlezen, helpt bij het versterken van hun taalgevoel.’

Voorleesconsulenten

Voorleesconsulenten van BoekStart helpen Kober-kindcentrum Vinkenbos bij het kiezen van boeken die passen bij de leeftijd en het niveau van de kinderen. Helma: ‘Ze hebben boeken over allerlei relevante onderwerpen, bijvoorbeeld over corona, familie, rouw, meertaligheid, seizoenen en emoties. Dat is fijn voor ons, want dan hoeven we niet telkens zelf op onderzoek uit.’

Meeleven met het verhaal

Voor de kinderen bij Vinkenbos is het voorlezen een vast ritueel en rustpunt in de dag, vertelt Helma. ‘Het geeft kinderen structuur doordat we altijd op eenzelfde manier te werk gaan. We gebruiken daarvoor de Piramide-methode. Daarbij bouw je op van oriënteren naar verdiepen. Eerst laten we de prenten zien. Daarna lezen we het verhaal voor. En later verlevendigen we het verhaal nog eens met behulp van attributen. Vervolgens mogen kinderen zelf het verhaal vertellen aan de hand van de afbeeldingen. Daardoor worden ze echt het verhaal ingezogen en leren ze de inhoud begrijpen. Dankzij de interactie en de attributen onthouden ze de verhalen beter en vertellen ze er thuis over, dat enthousiasmeert op hun beurt de ouders.’

Tips om ouders te motiveren

Voorleesconsulenten van BoekStart geven Kober-collega’s tips over hoe zij ouders kunnen motiveren om zelf voor te lezen. Helma: ‘BoekStart-consulenten komen niet alleen voorlezen op locatie, maar we zijn nu ook bezig om samen avonden te organiseren waarbij we ouders leren en stimuleren om thuis op een leuke manier voor te lezen. Denk aan overdreven vertellen en het verhaal spannend maken. Dat werkt heel goed, want als je emoties in het verhaal brengt, maak je het verhaal levendiger en herkennen kinderen het onderwerp beter. In samenwerking met de bibliotheek gaan we ook een minibieb maken op onze locatie. Daar kunnen ouders boeken ruilen en lenen voor kinderen van het kinderdagverblijf en de peutergroepen.’

Gelijke ontwikkelkansen voor ieder kind

Helma is blij dat het BoekStart-programma er is. ‘Ik vind het heel leerzaam, ik kan bij de voorleesconsulenten terecht met vragen en hoef minder zelf op zoek naar passende boeken. Daarnaast staat onze Kober-voorleescoördinator in contact met BoekStart om voor iedere leeftijdscategorie een goed voorleesaanbod te creëren. Van prentenboeken voor baby’s tot en met boeken die voldoende uitdaging bieden aan oudere kinderen. Dat past bij onze belofte: gelijke ontwikkelkansen voor ieder kind.’

Het prentenboek ‘Het nummer één telboek’ krijgt de Sardes-Leespluim van de maand juli 2022. Een tel- en zoekboek vol humor, dat je graag op het verkeerde been zet. Het prentenboek is voor kinderen vanaf 2 jaar. Bekijk ook de activiteiten bij het boek

1 REACTIE

  1. Wat een mooi artikel! Ik heb een kleine aanvulling. Dit gaat over BoekStart in de kinderopvang, een vervolg op BoekStart waarbij gemeente, consultatiebureau en bibliotheek samenwerken om het voorlezen vanaf baby leeftijd bij ouders te stimuleren. Wij zijn als bibliotheek heel blij dat we in Kober een goede samenwerkingspartner hebben om BoekStart op de kinderopvang samen uit te voeren. Wij geven de training tot voorleescoördinator en hebben een voorleesconsulent die kan helpen met het enthousiasmeren en motiveren. Fijn dat het voorlezen zoveel mogelijk plaatsen op de agenda staat.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.