Marketingtips voor opvangorganisaties

Gelukkig zijn de crisisjaren in de kinderopvang voorbij en zijn er her en der zelfs weer wachtlijsten te bespeuren. Toch moeten opvangorganisaties altijd op zoek naar nieuwe klanten, ook in goede tijden. Inzet van online en offline marketing blijft daarom essentieel, zegt marketingexpert Daisy Kuipers van Het Aktie Atelier. En dat gaat verder dan een mooie website of goede brochure. Ze geeft een aantal tips.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
marketingtips
Met deze marketingtips voelt de klant zich koning bij uw organisatie. - Foto: iStock

Het waarom

Mensen raken niet overtuigd door wát een bedrijf doet, maar door waaróm het dat doet. En die vraag is vaak niet makkelijk te beantwoorden. Houders van opvangorganisaties en hun medewerkers komen vaak niet verder dan: ‘omdat we kinderen ruimte willen bieden om te groeien’. Een veel gezegde zin in de branche waarmee u zich niet onderscheidt. Ga dus op zoek naar het ‘waarom’. Wat is uw overtuiging? Wat wilt u bereiken? Waar gelooft u in? Als u en uw medewerkers dit weten, dragen jullie dit uit en is de klant eerder overtuigd.

Een onderscheidend concept

Zodra u weet waaróm u iets doet, komt de vraag hóé u dat doet. Stel dat u een bso-organisatie heeft en het is uw volle overtuiging (waarom) dat u kinderen kennis laat maken met kunst, sport en natuur zodat zij later betere keuzes kunnen maken, gebaseerd op interesses die onder andere tijdens de bso zijn aangewakkerd. Hoe doet u dat dan? Huurt u externen in voor het aanbieden van workshops en (sport)clinics? Heeft u pm’ers in huis die dit zelf doen? Of kunnen kinderen ‘reizen’ tussen verschillende bso’s? Waar u ook voor kiest, ‘giet’ het in een onderscheidend concept en laat structureel in al uw communicatie zien waaróm u dit doet en hóé u dat doet. Inzet van foto’s en met name filmpjes zijn essentieel.

Een overtuigende website

Uw website is vaak een eerste kennismaking in de oriëntatie naar kinderopvang en daarmee een belangrijk visitekaartje. In de kinderopvangbranche is de vrouw/moeder vaak degene die de keuze voor de opvang bepaalt. Zij is ook de persoon die uw website (als eerste) bezoekt. Baseer de vormgeving en tone of voice hier op. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat vrouwen een voorkeur hebben voor zachtere tinten en organische vormen (geen rechttoe rechtaan website), dat met name foto’s en filmpjes belangrijk zijn (geen stockfoto’s!) en dat de menustructuur zo simpel mogelijk moet zijn.

Honderd procent selfservice

Een goede website is een site waarop een ouder álles zelf kan doen: zelf een rondleiding inplannen (dus niet teruggebeld worden), direct de nettokosten berekenen en meteen inschrijven. Vooral het zelf inplannen van een rondleiding is bijzonder klantvriendelijk. Ook het toevoegen van een chatfunctie, waarbij u deels ook ’s avonds bereikbaar bent, biedt een toegevoegde waarde.

Het informatiepakket

Een goed informatiepakket hoeft niet duur te zijn en overtuigt uw klant van uw kwaliteit. Denk aan een mooie, professioneel vormgegeven brochure (bij voorkeur in een mooie insteekmap met een cadeautje), waarin u laat zien hoe uw baby-, dreumes- en peuteropvang eruitziet, ondersteunt door professionele foto’s en tekst. En natuurlijk zit daar een hartelijk kaartje bij met de naam van de rondleider en wanneer hij /zij bereikbaar is voor eventuele vragen. U geeft het pakket mee aan het einde van de rondleiding. Dus niet bij de intake, want dan zijn de ouders al klant en is de informatiebehoefte anders.

De rondleiding

De rondleiding is vaak van doorslaggevend belang in de keuze voor een opvang: investeer hierin. Meet structureel het percentage inschrijvingen na een rondleiding, train uw medewerkers in het geven van een klantgerichte rondleiding en toets het eens per jaar door inzet van een mysteryguest. Er blijkt altijd iets te verbeteren. Bijvoorbeeld het uitnodigen van ouders om hun jas uit te doen. Dat creëert een huiselijke, warme sfeer.

Afdeling planning

De afdeling planning is een belangrijk onderdeel van de marketing van uw organisatie. De medewerkers van deze afdeling adviseren en helpen ouders, en zouden met gerichte vragen ouders die twijfelen moeten kunnen overtuigen. Weet dus wat uw afdeling doet en hóé ze dat doet. Hoe wordt een ouder te woord gestaan? Hoe snel is er uitsluitsel over plaatsingsmogelijkheden? Wordt er gecommuniceerd over brutotarieven en nettokosten? Train de medewerkers in klantgericht communiceren.

Antwoord na inschrijving

Zorg voor een goed, enthousiast antwoord nadat ouders hun kind bij u hebben ingeschreven. Uw nieuwe klant bezorgt u een mooie omzet, daar bent u natuurlijk blij mee. Laat dat zien! ‘Hartelijk dank voor uw inschrijving. Wat leuk dat … (naam kind) binnenkort naar onze opvang komt! We nemen binnen 24 uur contact met u op om alles met u kort te sluiten en eventuele vragen te beantwoorden. Hartelijke groet, …’ Hoe persoonlijker de boodschap, hoe beter!

Verras de klant

Wanneer heeft u contact met uw klanten, en hoe? Natuurlijk bereikt u uw ouders door bijvoorbeeld nieuwsbrieven, social media, oudergesprekken, zomerfeesten etc. Fantastisch! Nu doet u er nog een schepje bovenop. Hoe? Door uw klant te verrassen! Door iets voor uw klant te doen op een onverwacht moment creëert u meer dan tevreden klanten. En dát zijn de klanten die positief over u praten op social media of verjaardagen. En ‘van mond tot mond’ is nog altijd de meest overtuigende reclame. Voorbeelden? Stuur een leuke strandbal met persoonlijk kaartje op voordat de zomervakantie begint. Mail een leuke tegoedbon voor de plaatselijke ijssalon wanneer het een tropische dag is. U kunt vast wel iets kleins bedenken. Positieve reacties gegarandeerd!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.