Verplichte babyscholing Werkt het?| Gratis opvang in Engeland| Spreek je uit voor diversiteit| Continue screening| De dood van Amin| Groene pedagogiek| Gratis bso Een pilot in Den Haag| Samenwerking Benut je verschillen| Opvang van je eigen kinderen| Pedagoog Geertjan Overbeek
Het is de angst van elke ouder en elke pedagogisch professional: je verliest je (of een) kind nét even uit het oog en er gaat iets mis. Je dreumes valt op zijn hoofd, een peuter glipt door de open deur naar buiten of een bso-kind ‘ontsnapt' en loopt naar huis.
De opzet van het nieuwe, multiculturele Kindcentrum Diamant in Den Haag wordt weerspiegeld in de bijzondere architectuur. Het interieur doet denken aan dat van Japanse villa's en de indeling van de ruimtes is flexibel, omdat er niet met klassen wordt gewerkt. Na schooltijd neemt de bso van 2Samen de lokalen over.
Bianca Schwarz is flexmanager voor locaties in Nijmegen en Arnhem-De Enk van Kindergarden, een landelijke organisatie met 70 vestigingen. ‘Ik zie de vestiging als mijn eigen bedrijf: alles moet kloppen.'
Om de veiligheid van kinderen te waarborgen, worden kinderopvangmedewerkers continu gescreend op het plegen van strafbare feiten. Afgelopen zomer kwam een ernstige fout aan het licht: personen van wie hun Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) opnieuw beoordeeld had moeten worden na het plegen van een strafbaar feit, konden jarenlang blijven werken in de kinderopvang door een systeemfout in de continue screening. Waar ging het mis? En hoe werkt het proces van continue screening precies?
Ik voel woede, onzekerheid, zorgen. En ik weet; ik ben niet de enige. Veel mensen uit de kinderopvang herkennen dit gevoel. Vijftien jaar lang heb ik gebouwd, geïnvesteerd en risico's genomen. Ik ben altijd privé aansprakelijk en maatschappelijk betrokken. En nu kijk ik met lood in de schoenen naar wat de DAEB-regeling betekent.
‘Hoezo hebben we een identiteit? Steeds maar weer jezelf ontdekken? Zonde van de tijd.' Dit was de kop boven een recensie door Bas Heijne in NRC (21 augustus). Hij bespreekt daarin het essay Against Identity van Alexander Douglas.
Bso wordt vaak beschouwd als het invullen van vrije tijd terwijl ouders werken. Maar de bso kan óók bijdragen aan welbevinden van kinderen en talentontwikkeling. Zeker ook in kansarme wijken, waar echter nauwelijks gebruik wordt gemaakt van de bso. In Den Haag liep daarom een tweejarige pilot waarbij kinderen uit kansarme wijken twee middagen per week naar de bso konden. Wat zijn de opbrengsten?
We accepteren afwijkend gedrag veel minder dan vroeger, ook bij kinderen. ‘Ander' gedrag willen we zo snel mogelijk signaleren en behandelen. En dus wordt al gauw naar een diagnose gegrepen en een stempel geplakt. ‘Dat gaat veel te ver', vindt jeugdpsycholoog en hoogleraar Geertjan Overbeek.
De kinderopvang werkt steeds vaker samen met onderwijs en welzijnswerk in de wijk. Om managers in de kinderopvang en directeuren in het onderwijs goed te laten samenwerken is meer nodig dan alleen een goede klik. Henriëtte Kikken van bureau Kikken deed hier onderzoek naar bij Kober kinderopvang. ‘Samenwerken vraagt niet alleen om de intentie en kennis, maar om zichtbaar gedrag. Dat bepaalt uiteindelijk of de samenwerking slaagt'.
De wetenschappelijke inzichten stapelen zich op: baby's hebben meer nodig dan we ze voorheen konden bieden op de opvang. Specifieke aandacht, afgestemde interactie, rust en ruimte. De verplichte babyscholing moet pedagogisch professionals helpen om daarop in te spelen. Maar, werkt dit ook zo in de praktijk? Zien we echt betere zorg en ontwikkeling voor baby's, of is die training er vooral voor de vorm?
Bij kinderdagverblijf 't Kraaltje in Huizen ontvouwde zich twee jaar geleden een drama. Amin, die eerder al eens was weggelopen, verdween opnieuw. Dit keer met fatale afloop. Hij belandde in het water en overleed. De rechtbank oordeelde deze zomer dat er sprake was van dood door schuld. De organisatie kreeg een geldboete op van 30.000 euro, waarvan 25.000 voorwaardelijk. Ook als signaal naar de hele kinderopvangsector. Maar is het dat ook?
Hoera, een van je pedagogisch professionals is in verwachting! Mooi nieuws, dat meteen ook een vraag oproept: moedig je de medewerker aan om het kind straks op te vangen binnen de eigen organisatie? En zo ja, doe je dit dan op een andere locatie of op de locatie waar de pp'er zelf werkt? Of misschien zelfs op dezelfde groep? En hoe denken pp'ers zélf over het opvangen van hun eigen kinderen op hun werk? ‘Het heeft echt voor- en nadelen.'
Het is wederom uitgesteld in Nederland, ditmaal tot 2029: de bijna gratis kinderopvang. In Engeland zijn ze hier al in 2024 stapsgewijs mee begonnen. Staan de ouders al in lange rijen voor de deuren? Chris Conchie en Sarah Taylor van Partou Engeland praten ons bij over hoe het nu met de gratis kinderopvang in Engeland gaat. ‘Het is een spannende tijd.'
Dyani Janga (21) werkt sinds anderhalf jaar in de kinderopvang. Hij voelt zich er op zijn plek. En toch loopt hij als man constant op zijn tenen: ‘Het voelt als een tikkende tijdbom. Stel dat je vals beschuldigd wordt, dan kan dit je hele carrière verwoesten.'
Hoe maak je het verschil in de dagelijkse praktijk? Door niet alleen te doen wat werkt, maar te begrijpen waaróm het werkt.
Een jaar ouderschapsverlof: het zou positieve effecten kunnen hebben op het arbeidsmarkttekort in de kinderopvang.
Dit keer een onderzoek naar leiderschapsstijl(en) in de Duitse kinderopvang.
Dat een natuurlijke buitenruimte veel kan toevoegen aan de ontwikkeling van kinderen is inmiddels wel aangetoond. Maar hoe pas je dat toe bij jou in de organisatie? Dat is de vraag waar een antwoord op werd gezocht tijdens het seminar De buitenruimte als pedagoog: Implementatievraagstukken van Childcare International.

