Kinderopvang magazine nr. 1/2, 2020

    In het januari/februarinummer van Kinderopvang vind je het Dossier ’21ste-eeuwse vaardigheden’. Hoe leer je kinderen kritisch denken en problemen oplossen. En hoe kun je als pm’er er in de praktijk mee aan de slag? In dit dossier vertellen pedagogen er meer over.
    Verder vertelt Ine van Liempd van bureau Akta hoe een goed ingerichte activiteitenplek kinderen uitdaagt in hun spel en ontwikkeling.

    2 Generaties; 1 vak

    Meryem was net twintig toen ze in de kinderopvang begon, Daphne kwam toen ze midden dertig was in de babyopvang terecht. Nu werken ze allebei bij Anneroos Kinderopvang in Utrecht. Ieder met hun eigen ervaring en ambities.

    21ste-eeuwse vaardigheden

    Je hoort er best vaak over: ‘21ste-eeuwse vaardigheden’. Oftewel: dingen die de kinderen van deze tijd moeten kunnen. Daarmee bedoelen we niet alleen dingen als omgaan met computers en nieuwe media, maar bijvoorbeeld ook kritisch denken en problemen kunnen oplossen. Hoe leer je dat aan kinderen? En hoe kun jij als pm’er er in de praktijk mee aan de slag? In dit dossier vertellen pedagogen er meer over.

    6 Tips voor omgaan met emotionele verwaarlozing

    Emotionele verwaarlozing is een vorm van kindermishandeling. Van alle soorten kindermishandeling komt deze het meest voor. Hoog tijd dat er meer aandacht voor komt, want kinderen kunnen er hersenschade door oplopen. De schade op de lange termijn is zelfs nog groter dan bij fysieke mishandeling.

    Activiteitenplekken

    Een goed ingerichte activiteitenplek daagt kinderen uit in hun spel en ontwikkeling. Wat maakt zo’n plek goed of juist minder goed? Waar moet je op letten? Ine van Liempd van bureau Akta is expert op dit gebied. Ze vertelt aan de hand van foto’s waar je op kunt letten.

    ‘Als ouderraad kun je echt wat betekenen’

    Jolanda Couperus (40) verhuisde met man Pier en drie kinderen (4, 6 en 9 jaar) een half jaar geleden van hartje Amsterdam naar het groene Nieuwkoop. Het stel werkt vier dagen per week in Amsterdam, Pier bij een bank en Jolanda als docent bij de Hogeschool van Amsterdam. Ze nemen voor- en naschoolse opvang af bij Polderpret in Nieuwkoop. Jolanda zit in de ouderraad.

    Beroepsbeeld voor medewerkers IKC

    Welke competenties heb je nodig als medewerker in een Integraal Kindcentrum? En in welke richtingen kun je jezelf verder ontwikkelen binnen een IKC? Het Beroepsbeeld Medewerker Integraal Kindcentrum zet het op een rij. Een gesprek met Janny Reitsma, die als projectleider betrokken was bij de ontwikkeling van het beroepsbeeld.

    Column – Dat is privé

    ‘Die haarspelden heeft mijn moeder ook!’, zegt Said. Hij wijst naar de kleine verpakking van een condoom op straat die ik nog niet opgemerkt had. Ik onderdruk m’n lach en denk aan de moeder die waarschijnlijk snel een creatieve oplossing heeft bedacht toen haar zoon met dezelfde oplettendheid iets op haar nachtkastje ontdekte. ‘Mijn vader en moeder zijn boos op elkaar en nu slaapt mijn vader op de grond voor het bed.’ Met haar glimlach verraadt Lisa dat ze er zelf niet erg mee zit…

    Doe meer met boeken

    Je bent waarschijnlijk wel gewend om met de peuters te lezen: je leest prentenboeken voor en misschien laat je de kinderen na het verhaal tekenen of knutselen. Leuk! Met baby’s en dreumesen vind je dit misschien een stuk lastiger; ze trekken aan het boek, laten je niet uitpraten, zitten niet stil… Maar geef niet op, want ook met baby’s kun je werken met boeken.

    In dialoog met de pedagoog

    Pedagoog Inge van Rijn deelt ieder nummer een gesprek dat zij met een pedagogisch medewerker voerde. Deze maand: ‘Hij denkt dat pappa hem komt ophalen’

    Leren van elkaar

    Heeft een kind extra zorg nodig? Stuur het dan niet met een busje naar een beschermde omgeving, maar gewoon naar de kinderopvang, mét jeugdhulpverlener. Dat is het achterliggende idee bij de samenwerking tussen Dak-kindercentra en Jeugdformaat in Den Haag. Hun motto: ‘Zoek de hulp in het gewone leven’

    Mijn locatie

    In Mijn Locatie praten managers over hun locatie, hun team en waar ze trots op zijn. Esther van den Berg (58) is pedagogisch coach en clustermanager van vier bso’s, twee peutergroepen en een kinderdagverblijf bij de SKOS in Haarlem. Een hectische baan, zeker met het huidige personeelstekort, waardoor Esther en haar clusterassistenten zelf ook regelmatig op de groep invallen. Toch heeft ze geen spijt van haar keuze voor de kinderopvang. ‘Kinderen geven je zoveel energie.’

    Geef je reactie

    Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.