Home 2021

Laatste artikelen

Vreemd verschil tussen kinderopvang en onderwijs

Voor taken en werkzaamheden buiten de groep hebben pedagogisch medewerkers maar 50 uren per jaar beschikbaar, terwijl die uren nodig zijn om de gewenste educatieve kwaliteitsslag in de kinderopvang te maken. In het basisonderwijs zijn dat 600 uur per jaar. Hoe kan dit verschil zo groot zijn?, vraagt IJsbrand Jepma van onderzoeksbureau Sardes zich af.

Taiki jidō mondai

Taiki jidō mondai is de Japanse term voor het probleem van kinderen die op de wachtlijst staan voor de kinderopvang. In totaal stonden er 26.081 jonge kinderen op een wachtlijst, waarvan 8500 in Tokyo. Het probleem herinnert Japanners aan de naoorlogse periode toen alle mannen en vrouwen gingen werken voor de wederopbouw van het land en kinderopvang schaars was. Maak net zoveel kinderdagverblijven als er postbussen zijn, was een leus in 1960, en dat hielp even.

Column – De koek is op!

Na vier jaar columnist te zijn geweest voor dit vakblad liet Marike Vroom mij met een knipoog weten dat ik ontslagen ben. Gewoon: ik vind je lief, maar je gaat er uit! Waar moet ik nu heen met al mijn 'verhalen'? Hoe kan ik nu nog al mijn grote en kleine irritaties omzetten in een column? Ongegeneerd losgaan op onderwerpen waar ik het niet of wel mee eens ben, ongezouten mijn mening geven omdat het mag in een column. Ik moet iets doen met alles wat er nog in mijn hoofd zit, met de onderwerpen die mij blijven boeien, met de kleine frustraties of grootse plannen.

Denise Rondeel pedagogisch professional van het jaar!

Een paar maanden geleden kwamen alle collega's van Denise Rondeel (25) met slingers en ballonnen haar peutergroep binnen. Ze schrok zich een hoedje, maar na enige uitleg kwam de aap uit de mouw: Denise zat in de finale van de verkiezing Pedagogisch professional van het jaar. 'Ik wist wel dat ik was opgegeven door mijn leidinggevende', zegt Denise, maar dat ik bij de laatste drie zou zitten, dat zag ik niet aankomen.'

‘Als je aan mijn kind komt, kom je aan mij’

'Veel plezier!', roepen ouders vaak bij het brengen van hun kind en ze koesteren het beeld van een gezellige groep vol lieve kindertjes. Maar het is natuurlijk niet altijd alleen maar lief en vrolijk: er zijn ook botsingen en teleurstellingen, kinderen lopen soms schrammen en bulten op. Hoe ga je hierover met ouders in gesprek? Op kindercentrum TRUE COLORS in Delft (deel van Kinderopvang MORGEN) komen ouders uit heel veel verschillende culturen. Pedagogisch coach Shelley Rijnenberg en pedagogisch medewerker Maaike Knot vertellen hoe zij het gesprek met ouders aangaan.

Column – Maatwerk voor elk kind

Thijs is tien jaar. Als hij na school bij ons binnen komt lopen hoor ik z'n - nu nog - wat hoge lachje boven de anderen uit. Terwijl ik nog wat fruit op tafel zet, heb ik m'n dagelijkse radar aan om al luisterend te peilen hoe de stemming onder de kinderen is. Thijs voelt zich goed en z'n vrolijkheid werkt aanstekelijk. Naarmate het drukker wordt in de groep weet ik dat dat zomaar ineens kan omslaan. Zonder nu meteen een label te plakken; laten we het er maar op houden dat Thijs niet tegen een overdaad aan prikkels kan. Maar welke prikkels en op welk moment maakt ook uit, dus helemaal voorspelbaar is het niet. En wie weet het best wanneer dit dreigt te ontstaan? The man himself.

‘Het is tijd voor een inhaalslag’

Het aantal gastouders in Nederland neemt al jaren af. Toch maken bijna 100.000 kinderen gebruik van deze kleinschalige vorm van kinderopvang. Wat is er nodig om dit vak toekomstbestendig te maken? Twee gastouders en Gabriëlla Wijnberg, bestuurslid van Stichting Nysa, geven hun mening en ervaringen.

De Imme experimenteert met een week zonder speelgoed

Wat gebeurt er als je op een dag al het speelgoed weghaalt? Kinderopvang De Imme in Apeldoorn was dit voorjaar als proef een week lang 'speelgoedvrij'. Het speelgoed werd vervangen door loose parts. Het resultaat was positief. 'Kinderen raken in een flow, gaan helemaal op in hun spel en de groep is rustiger.'

Overgangsmomenten; zo laat je ze soepel verlopen

Een dag kent veel verschillende overgangsmomenten. Tijdens die momenten dwalen of wachten kinderen soms onnodig lang. Daardoor kan veel onrust ontstaan op de groep. Hoe kun je als pm'er deze overgangsmomenten vergemakkelijken en ze omzetten naar uitdagende en leervolle momenten voor kinderen? Pedagogisch coach Anne Josette Kouveld vertelt het ons.

Atelierista Mirja van der Bijl: ‘Maak zijpaadjes in je hersenen’

Mirja van der Bijl is kunstenaar en atelierista/atelierpedagoog op het IKC Laterna Magica, IJburg, Amsterdam. Zij werkt in het atelier met de jongste kinderen van 0 t/m 3 jaar. In het laatste artikel van de serie Creatief met kinderen vertelt ze over haar werk op een bijzondere school, waar een centrale plaats is ingeruimd voor onderzoekend leren. De rijke leeromgeving wordt hier steeds verder ontwikkeld.
Nieuwsbrief Abonneren