In Vlaanderen alleen al worden per jaar vierhonderd miljoen gebruikte luiers weggegooid. In één jaar tijd krijgen baby’s gemiddeld vijf- tot zesduizend luiers om: zo’n vijf tot zes per dag. ‘Vroeger had je kleine dagluiers en grote voor de lange nacht’, vertelt Bert Waterschoot van luierfabrikant Ontex in het blad Eos. ‘Vanwege het productiegemak worden tegenwoordig alle luiers gemaakt op nachtformaat.’ Waterschoot merkt dat ouders zo bang zijn voor luieruitslag, dat zij luiers te vroeg verschonen. De grote luiers zouden eigenlijk een paar uur gedragen kunnen worden voordat zij echt vol zijn.
Duurzame luiers
Eos Magazine maakte een speciale editie over luiers met steun van het Fonds Pascal Decroos voor Bijzondere Journalistiek. In het magazine is speciale aandacht voor de meest duurzame luier op de markt. De journalisten die dit onderzoek uitvoerden, liepen tegen een muur van zwijgzaamheid op van luierproducenten. Uiteindelijk kwamen ze toch tot een lijst luiers waarbij vooral gelet is op de transparantie van de fabrikant over duurzaamheid en de inspanningen en resultaten op duurzaamheid. Van de 33 onderzochte merken bleken de huismerkluiers van Kruidvat, Jumbo en Albert Heijn/Etos het best te scoren. Marktleider Procter&Gamble (Pampers) en Kimberly-Clark (Huggies en Drynites) scoorden slecht omdat zij weigerden medewerking te verlenen aan het onderzoek.