Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Lerende netwerken voor managers in de kinderopvang

Een lerend netwerk bieden voor managers, dat is het doel van Lerend Netwerk Managers Kinderopvang (LNMK). In deze lerende netwerken kunnen managers in de kinderopvang elkaar ontmoeten, samen onderzoekend ontwikkelen, kennis en inspiratie delen en zo bijdragen aan de ontwikkeling van collega’s en organisaties.
Beeld: Pixabay

LNMK is een initiatief van de Maatschap van Duuren, van Zuylen & partners en Erimon en werkt nauw samen met het Waarborgfonds en Expertisecentrum Kinderopvang. De LNMK-netwerken zullen bestaan uit maximaal zes deelnemers per netwerk en zullen een jaar lang samen optrekken. Dat geeft ruimte om elkaar te leren kennen als mens, manager en leider. Het doel van deze kleinschalige netwerken is managers verbinden, zodat er ruimte ontstaat voor onderzoek en ontwikkeling, maar ook voor het delen van worstelingen, missers en successen.

Lerend netwerk

Charlotte van Zuylen, bestuurder in kinderopvang, onderwijs en welzijn: ‘Bestuurders hebben vaak de mogelijkheid een netwerk op te bouwen buiten hun organisatie, voor managers blijkt dit minder makkelijk. Met LNMK willen wij echt een lerend netwerk opzetten; deelnemers zijn zelf mede verantwoordelijk voor hun eigen ontwikkeling. We kunnen wel gebruik maken van de experts uit onze eigen netwerken, elkaars netwerken en de kennisnetwerken van het Waarborgfonds.’

Verbinding met collega’s

Het bijzondere aan LNMK is dat het om netwerken gaat met collega’s van verschillende organisaties, met gelijke rollen en functies, vertelt Charlotte. ‘Je gaat met elkaar een verbinding aan voor langere tijd. Het is een vorm van collegiaal leren, waar gewerkt wordt in een vaste groep. Samen boort deze groep een diepere laag aan, en richt zich op het ontwikkelen van een onderzoekende houding.’

Bijeenkomsten

De netwerken komen zes keer per jaar bij elkaar (vooralsnog digitaal) en indien mogelijk bij elkaar op locatie. Deelnemers beginnen met een soort zelfdiagnose, een organisatiescan met gebruik van het 7S-model van Mc Kinsey, en stellen voor zichzelf vast: waar ligt de belangrijkste ontwikkelvraag? ‘Deze scan geeft inzicht in de ontwikkelvraag van de organisatie en daarmee ook de rol van de manager bij die ontwikkeling’, legt Charlotte uit. ‘De deelnemers kiezen vervolgens samen een gemeenschappelijk thema, waarmee zij aan de slag gaan.’ Voorbeelden van thema’s die aangedragen kunnen worden: de rol van de middenmanager, het GGD-toezicht, samenwerken in een IKC, teamontwikkeling of omgaan met crisissituaties (zoals bij COVID-19).

Agenda

Het netwerk bepaalt vervolgens zelf de agenda. Charlotte: ‘Zij doen samen onderzoek, wisselen ideeën uit. Dat steeds vanuit hun eigen rol. Het doel blijft: een lerend netwerk vormen, waarin we echt aan de slag gaan. Daar wordt niet alleen de organisatie beter van, maar ook de manager. En op die laatste ligt echt de nadruk.’

Meer weten? Op woensdag 9 december vindt er van 14.00 tot 15.00 uur een digitale informatiebijeenkomst plaats. Deelnemen kan door jouw mailadres te mailen naar: info@dzmaatschap.nl, dan ontvang je een linkje met de uitnodiging voor de bijeenkomst.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.