Let op: de informatie in dit artikel is ten minste vijf jaar oud

Lector Natuurbeleving onderzoekt effect natuur

Lector Natuurbeleving onderzoekt effect natuur

Hogeschool Leiden en Stichting Veldwerk Nederland werken samen in het lectoraat natuurbeleving & ontwikkeling kind. Onder leiding van lector Dieuwke Hovinga wordt de hypothese dat natuurbeleving een positief en duurzaam effect heeft op leren, ontwikkelen en welbevinden van kinderen onderzocht.

Meer kennis
Met de samenwerking willen de organisaties een combinatie maken tussen de onderwijspraktijk en de natuureducatieve praktijk. Het doel is om (aankomende) leraren en natuureducatoren (dat kunnen ook medewerkers in de kinderopvang zijn) meer kennis bij te brengen over natuurbeleving bij kinderen en hun competentie op dit gebied te vergroten. Dat geldt niet alleen in de setting van het onderwijs, maar kan ook in de buitenschoolse opvang zijn. Centraal staat de vraag of de natuur een effect heeft op kinderen.

Formeel
Kinderen krijgen op school formeel natuuronderwijs. Om deze trend te keren is het noodzakelijk dat het effect van natuurbeleving op kinderen voor het onderwijs wordt onderbouwd. In totaal krijgen kinderen gemiddeld maximaal drie kwartier natuuronderwijs per week. Maar als kinderen zelf mochten kiezen, zouden ze liever informeel willen leren, dus in de natuur in plaats van op school.

Lees meer over het onderzoek van het lectoraat >>

Foto: Stock.XCHNG

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.