Kleuters gestrest door prestatiedruk

‘Ik wil niet naar groep 3, want daar kan ik foutjes maken’. Ouders en leerkrachten maken zich ernstig zorgen over de prestatiedruk voor kleuters. Tv-programma De Monitor besteedt uitgebreid aandacht aan het dossier.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Prestatiedruk kleuters.jpg
'Ze hoeven maar met de stopwatch te komen of hij klapt al dicht. Daar gaat je hart echt van bloeden.’ - Foto: MorgueFile

KRO/NCRV-programma De Monitor richt zich sinds november 2015 volop op het thema onderwijs. De prestatiedruk in het kleuteronderwijs is een veelbesproken onderwerp. De redactie van De Monitor merkt dat veel kleuterleerkrachten zich zorgen maken over het onderwijs aan jonge kinderen.  Zij moeten op jonge leeftijd te schools leren en dat kan leiden tot stress en gedragsproblematiek.

Stopwatch

Femke Kuiper, moeder van twee kinderen van 5 en 7 jaar,  vertelt aan presentator Teun van de Keuken dat haar kinderen lijden onder de prestatiedruk. ‘Het vele toetsen staat mijn zoon tegen. Ze hoeven maar met de stopwatch te komen of hij klapt al dicht. Daar gaat je hart echt van bloeden.’ Over de school vertelt ze dat er veel toetsen worden afgenomen. Lopen kinderen achter, dan krijgen ze meteen ondersteuning. Dan is een kind net lekker met iets bezig en moet hij de klas uit om extra leesles te krijgen. Het zoontje van Femke Kuiper vertelde ‘Ik wil niet naar groep 3, want daar kan ik foutjes maken’.

Stoppen met werken

Dit verhaal staat niet op zich. De redactie van De Monitor ontvangt niet alleen van ouders, ook van leerkrachten reacties dat ze zich ernstig zorgen maken over deze ontwikkeling. Soms is het zelfs een reden om te stoppen met werken als (kleuter)juf. Pedagoog Hanneke Poot zal binnenkort haar verhaal doen in het programma De Monitor. Zij waarschuwt voor een te grote druk op kinderen in het kleuteronderwijs.

Leren is goed, maar dat zou niet ten koste mogen gaan van vrije speeltijd van kinderen. Hiervoor waarschuwen twee onderzoekers en psychologen na een onderzoek van het spelgedrag van kleuters. Spelen maakt kinderen socialer, zagen zij. Lees meer

Leermethodes

Ook te lezen in het veelomvattende dossier ‘onderwijs’ zijn klachten van leerkrachten en schooldirecteuren over methodes voor kleuters. Deze zouden te school zijn en te weinig aansluiten bij de belevingswereld van kleuters. Ontwikkelaars van kleuterprogramma’s reageren veelal niet. De uitgever die wel reageert herkent zich niet in deze kritiek.

Bekijk hier het dossier Onderwijs van De Monitor >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.