De geschillencommissie is één van de grootste instanties voor particuliere en zakelijke geschillen. Ouders die er een klacht willen indienen, moeten eerst (schriftelijk) contact opnemen met de kinderopvanghouder en hem of haar vier weken de tijd geven om te reageren. Is er geen reactie, of komen de partijen er niet uit, dan kan de Geschillencommissie een bindende uitspraak doen.
Precies weten hoe ouders via de Geschillencommissie een klacht kunnen indienen? Lees hier hoe het werkt.
Adviesrecht pedagogiek
De positie van ouders in de kinderopvang wordt versterkt. BOinK, de Belangenvereniging voor Ouders in de Kinderopvang, organiseert in juni een avond om met ouders en leden van oudercommissies in gesprek te gaan over deze sterkere positie. Nu hebben ouders slechts adviesrecht over de tarieven. De bedoeling is dat dit adviesrecht verschuift naar de pedagogische kwaliteit. Ouders moeten kunnen meepraten en adviseren over pedagogische kwaliteit. De minister wil dat dit twee keer per jaar gebeurt. Het adviesrecht op de tarieven verdwijnt dan.
Handhaving
Wat de kwaliteit op de locatie is, moet duidelijker worden voor ouders, vindt de minister. Resultaten van een handhaving worden voortaan gepubliceerd op www.landelijkregisterkinderopvang.nl. Ouders hebben al inzage in het GGD-inspectierapport; dat moet verplicht op de website worden gepubliceerd. Maar ouders hebben nog geen idee wat de gemeente met de bevindingen van de GGD gedaan heeft.