Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Kinderopvang Morgen: inzetten op extra pedagogische expertise in onderwijs

Bij het Delfste IKC De Eglantier ziet kinderopvang Morgen volop kansen in het Nationaal Programma Onderwijs om pedagogisch medewerkers in te zetten om het onderwijs te ontlasten én te verrijken. Tijdens de lockdowns merkten ze bij Morgen hoe vanzelfsprekend het voelde.​ 'De pedagogisch medewerkers kennen de weg binnen school, weten raad met een grote groep kinderen en zijn bovendien flexibel.'
personeelstekort-kinderopvang-opgelost-als-1-op-5-medewerkers-7-uur-per-week-extra-werkt
iStock

Yneke Peeman, projectmanager bij Kinderopvang Morgen: ‘Kinderopvang en onderwijs versterken elkaar. Dat merken wij dagelijks in ons werk’, schrijft Peeman op de website van Morgen.

Interventies

Via het Nationaal Onderwijs Programma (NPO) is een aanzienlijk bedrag beschikbaar voor het wegwerken van vertraging of leerachterstanden. Met de ‘schoolscan’ kunnen scholen analyseren waar sprake is van achterstanden en vervolgens een keuze maken voor passende interventies. Die analyse richt zich op de leerontwikkeling, de sociale ontwikkeling en het welbevinden van leerlingen. Met de schoolscan bekijk je ook welke expertise nodig is. Het gaat om alle onderwijsgebieden (kwalificatie, socialisatie, persoonsontwikkeling) en leergebieden.

Proces in de klas

Kinderopvang Morgen wil de scholen graag op vaste basis pedagogisch medewerkers in blijven zetten. ‘De vraag is hoe onze expertise benut kan worden voor het ondersteunen en stimuleren van de sociaal-emotionele groei bij kinderen.’ Het idee is dat pedagogisch medewerkers het proces in de klas gaan begeleiden, waardoor leerkrachten hun handen meer vrij hebben voor het lesgeven. Daarnaast kan volgens Peeman de rol van de pedagogisch medewerker worden uitgebouwd in de warme overdracht van peuters naar kleuters. 

Twee werelden

Tessa de Quelerij, pedagogisch leidinggevende bij IKC De Eglantier, één van de locaties waar Kinderopvang Morgen actief is, ziet dagelijks hoe opvang en onderwijs elkaar versterken. ‘Als twee werelden samenkomen, kunnen we kinderen meer mogelijkheden bieden om zich te ontwikkelen. Pedagogisch medewerkers van de BSO ondersteunen in de onder- en bovenbouw met taal en rekenen. Binnen ons integraal kindcentrum is dit een vanzelfsprekende stap en het smaakt naar meer’.

Zorg voor kinderen

Peeman vindt het een goede ontwikkeling dat de meerwaarde van de inzet van pedagogisch medewerkers steeds meer wordt gezien: ‘Voor ons is het een speerpunt om hier de komende jaren vol op in te zetten en we hebben al intensief contact met schooldirecteuren hierover. Ook binnen scholen kijken we naar samenwerking, bijvoorbeeld met intern begeleiders. Ook daar, in de zorg voor kinderen, kun je elkaar nog meer vinden.

Spelend leren

Vooral op het gebied van spelend leren is de inzet van pm’ers een verrijking, weet Peeman. Op één van de scholen waar Morgen een intensieve samenwerking mee heeft is er bijvoorbeeld gekozen voor extra blokken met sportieve en creatieve activititeiten, omdat kinderen ook deze activiteiten grotendeels zijn misgelopen tijdens de lockdowns. ‘We kijken op heel veel gebieden. Maar vooral daar waar de aanvulling echt ten goede komt voor het kind, daar zetten we op in. Zoals bijvoorbeeld het geven van workshops bakken, waarbij het rekenen spelenderwijs wordt meegenomen. Of het begeleiden van een excursie om de lesstof van school in de praktijk te beleven.’

Ontwikkelkans

Enthousiasme onder bso-medewerkers is er volgens Peeman ruim voldoende: ‘Medewerkers zien het als een kans om zich verder te ontwikkelen. Ze zien de kinderen al buiten schooltijden, dus hoe leuk is het dan om de kinderen ook te zien tijdens onderwijstijd? De extra uren zijn dan veelal bijzaak.’

IKC

Het zijn van een IKC draagt bij aan het gemak om gebruik te maken van pm’ers in het onderwijs. Peeman: ‘De kinderen waaieren na schooltijd niet uit naar drie, vier verschillende opvangorganisaties. In een IKC heb je vaak de aansturing van zowel onderwijs als opvang, dus dan ben je bij het beleid natuurlijk sowieso al meer betrokken. Dan sta je samen voor een bepaalde (pedagogische) visie: dat zegt genoeg’.​

Basisscholen mogen met geld uit het Nationaal Programma Onderwijs pedagogisch medewerkers van de buitenschoolse opvang inzetten in de klas. Zo kunnen zij extra pedagogische expertise en ondersteuning de school in. Voordeel voor bso-medewerkers is dat zij meer uren kunnen maken. Hierdoor wordt ook de samenwerking en de overdracht tussen kinderopvang en school versterkt.

De inzet van bso-medewerkers moet te maken hebben met ‘de uitvoering van een interventie’ uit de menukaart van het NPO. Ze mogen zonder lesbevoegdheid niet zelfstandig les geven. Bso-medewerkers kunnen bijvoorbeeld:

  • meewerken als extra handen in de klas, waardoor leraren meer tijd en ruimte hebben voor interventies zoals directe instructie, feedback of samenwerkend leren.
  • met kleine groepen leerlingen interventies gericht op welbevinden, sportieve of culturele activiteiten uitvoeren.

Hier deelt Morgen ervaringen, kennis en visie op de toekomst.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.