‘Kinderopvang kwalitatief gegroeid in 2014’

Wat voor een jaar was 2014 voor de kinderopvang en hoe kijken ondernemers naar 2015? Adviesbureau Linkin Business vroeg eigenaren, managers en ondernemers in de kinderopvang naar hun ervaringen en verwachtingen. Hoewel het herstel hen niet snel genoeg gaat, hebben de meeste ondernemers plannen genoeg om er weer bovenop te komen.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
'Door meer samenwerking zijn kinderopvangorganisaties de laatste jaren met name kwalitatief gegroeid'
'Door meer samenwerking zijn kinderopvangorganisaties de laatste jaren met name kwalitatief gegroeid' - Foto: ANP

Ook in 2014 probeerden kinderopvangondernemers creatief om te gaan met bezuinigen. Reinoud Bliek, eigenaar van Linkin Business vertelt dat de branche in 2014 kritisch is gaan kijken naar de geboden dienstverlening. Kan de inkoop beter, de planning strakker of kunnen we samenwerken met andere partijen, bijvoorbeeld in een gezamenlijk service center, om kosten te besparen? ‘Door deze instelling zijn kinderopvangorganisaties de laatste jaren met name kwalitatief gegroeid’, ziet Bliek.

Panel kinderopvang

Linkin Business houdt al sinds 2013 twee keer per jaar een thermometer in de branche om te zien hoe ondernemers reageren op economie, politiek beleid en maatschappelijke trends. Dat levert een aardig beeld op van hoe de kinderopvangbranche ervoor staat. Aan het laatste onderzoek werkten 63 beslissers van diverse kinderopvangorganisaties mee. Zij stonden er gemiddeld qua bezetting iets rooskleuriger voor dan een jaar geleden.

Ontslagen

Kosten reduceren stond in 2014 bij de meeste ondernemers hoog op de agenda. Dat gebeurde in 44 procent van de gevallen door het ontslaan van medewerkers. Een kwart van de organisaties moest vestigingen sluiten. Nog eens een kwart van de ondervraagden besloot geplande investeringen nog maar even uit te stellen. Marketing werd ook regelmatig genoemd als bezuinigingspost. Aan de andere kant werd de samenwerking tussen kinderopvangorganisaties onderling of russen kinderopvang en scholen geïntensiveerd.

Kinderopvangorganisaties zetten in op kwaliteit en verbeteringen, dit bleek ook uit het Brancherapport Kinderopvang. Door de zorgelijke financiële ontwikkelingen is er echter bijna geen investeringsruimte meer. De reserves waarop de sector teert zijn uitgeput. Lees meer >>

Onderscheidend vermogen

Zoals Bliek al aangeeft, betekent krimp ook ‘op zoek gaan naar meer kwaliteit’. Organisaties besteedden in 2014 meer aandacht aan buitenspelen, verrijkten het activiteitenaanbod of investeerden extra in buitenbedjes. Minister Asscher prees de kinderopvangbranche onlangs voor haar veerkracht. Bliek vindt het slim dat veel kinderopvangorganisaties juist hebben geïnvesteerd in onderscheidend vermogen. ‘Kinderopvangorganisaties die echt onderscheidend zijn, zijn over het algemeen ook succesvol. Hier liggen kansen, want aan besparingen zit voor veel organisaties een maximum.’

Vaste lasten

Behalve meer samenwerken, probeerden ondernemers in 2014 op een creatieve manier te besparen op, bijvoorbeeld, hun vaste lasten. Zij gingen bijvoorbeeld in onderhandeling over de huisvestingskosten of maakten nieuwe afspraken met de verhuurder. Was 2014 een slecht jaar voor de kinderopvang? Bliek ziet wel dat 40 procent van de ondervraagde ondernemers een minder resultaat heeft gerealiseerd dan in 2013. Toch ziet hij groei. ‘De manier waarop ondernemers op zoek zijn gegaan naar meer efficiency en onderscheidend vermogen, laat zien dat de branche kwalitatief, en daarmee op de lange termijn ook kwantitatief, kan groeien.’

Motivatie

2015 wordt wederom een spannend jaar voor de branche. Uit het onderzoek komt een zeer wisselend beeld naar voren. Er is een groep die alleen maar gaat proberen het hoofd boven water te houden in 2015. Maar er zijn er ook organisaties die juist heel optimistisch zijn. Wat gedeeld wordt, zijn de zorgen over hoe alle medewerkers in deze tijd van krimp gemotiveerd blijven om kwaliteit te bieden.

Abonnees van Management Kinderopvang die geregistreerd zijn met hun abonneenummer, lezen het complete artikel in het Digitale Magazine >>

1 REACTIE

  1. Ik zie niet dat de belangrijkste kwaliteitscriteria van de kinderopvang niet meegenomen; welbevinden/betrokkenheid van kinderen en inzet op emotionele veiligheid, stimuleren van persoonlijke, sociale en morele competenties. De titel van het artikel doet dit echter wel geloven, dit vind ik een verkeerd signaal afgeven! Het lijkt nu net alsof de pedagogische kwaliteit niet geleden heeft onder de afgelopen crisisjaren, dit ik echter zeker wel het geval. Ik zie veel organisaties weer kiezen voor pedagogische kwaliteit maar er is de afgelopen jaren veel verloren gegaan laat dat duidelijk zijn.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.