Beste Karin,
‘Jullie hebben al van alles geprobeerd: terechtwijzen, aanspreken, apart zetten. Niets lijkt te werken. Spreekt en begrijpt dit jongetje al goed Nederlands? Zo niet, dan kan dit de oorzaak zijn van zijn grensoverschrijdende gedrag. Intensieve begeleiding bij zijn taalontwikkeling is dan belangrijk. Peuters doen vaak iets voordat zij nadenken over de gevolgen. Hij kan daar zelf niets aan doen. Straffen, toespreken of apart zetten helpen daarom niet. Bewegen jullie veel op de groep? Veel peuters hebben daar behoefte aan, het ontspant en ze kunnen hun energie kwijt. Vaak hebben kinderen binnen ook meer conflicten dan buiten. Kijk eens of je meer activiteiten buiten kunt doen. Ook goed voor de andere kinderen! Observeer op welke momenten het gedrag ontstaat. Wat gaat eraan vooraf? Speel hier op in door hem bijvoorbeeld af te leiden of even bij de hand te nemen.
‘Even opladen om positief te reageren’
Bij kinderen die veel aandacht vragen is het handig ‘beurten te draaien’. Het ene uur houd jij een oogje in het zeil, het andere uur je collega. Zo kun je even opladen en weer op een positieve manier reageren. Vraag de ouders hoe zij reageren op dit gedrag en wat zij denken dat de oorzaak is. Eventueel kun je (in overleg met de ouders) advies inwinnen bij het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Maak duidelijke afspraken met de ouders over de aanpak van het gedrag en de follow-up.’
Marieke Grijpink en Annemiek Waage beantwoorden regelmatig pedagogische vragen van pm’ers. Bijvoorbeeld:
- Kinderen moeten van ouders een kusje geven’ Lees meer
- ‘Een dreumes op mijn groep bijt andere kinderen steeds’ Lees meer >>
- ‘Drie jongetjes verpesten de sfeer in de groep’ Lees meer >>
- ‘Een meisje wil steeds hetzelfde op brood’ Lees meer >>
Heb je ook een pedagogische vraag voor Annemiek en/of Marieke? Mail je vraag naar kinderopvang@bsl.nl onder vermelding van ‘Pedagogische vraag’. Dan lees je het antwoord binnenkort terug op Kinderopvangtotaal.nl.