Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Hoe zorg je ervoor dat elk bso-kind gedag zegt bij het weggaan, zonder strijd?’

Op de bso-groep van 4 tot 7 jaar waar pm’er Bas werkt, ziet hij dat de meeste kinderen op hun eigen manier gedag zeggen. Maar hoe zorg je ervoor dat elk kind afscheid neemt én hoe onthoud je hoe zij dat willen doen? Hij vraagt Annemiek Waage om tips.
AdobeStock

Vraag pm’er Bas

‘Ik werk in de bso op een groep van 4 tot 7 jaar. Nu heb ik een vraag over afscheid nemen. Sommige kinderen willen geen gedag zeggen, sommigen willen geen hand geven, sommigen roepen heel hard: ‘Hoi’ en weer anderen komen schuchter een hand geven. Gelukkig is het bij de meeste kinderen geen enkel probleem. Ik vind gedag zeggen wel netjes, maar heb geen zin in de strijd die het soms oplevert. Wij zijn erg van de eigen keuze van kinderen, maar om nou voor alle kinderen apart te moeten onthouden hoe zij willen groeten, dat is eigenlijk niet te doen. Heb je een slimme tip?’

Antwoord Annemiek Waage

‘Je kunt kinderen een aantal opties geven. Hoi zeggen, een hand geven, een high five, of iets anders wat op dat moment hip en toelaatbaar is. Bij het vertrek zijn kinderen vaak al moe en hun vader of moeder staat te wachten om te vertrekken. Als je dan ook nog na moet denken over hoe je gedag wil zeggen… hmmm, dat is best veel voor het jonge brein.’

‘Maak een grote plaat met pictogrammen van manieren hoe je gedag kunt zeggen’

‘Ik zag laatst deze variant in de praktijk: bespreek met de kinderen verschillende manieren van groeten of gedag zeggen die zij comfortabel vinden. Maak een grote plaat met pictogrammen van manieren hoe je gedag kunt zeggen. Ik zou zeggen, kies een stuk of vier opties. Juist kinderen van deze leeftijd kunnen nog veel visuele ondersteuning gebruiken. Geef ook aan dat het voor jullie belangrijk is te weten welke kinderen er naar huis zijn, en waarom dat is. Ieder kind hoeft dan alleen nog maar naar de plaat te kijken en te kiezen, eventueel door aan te wijzen op welke manier de begroeting vandaag plaats gaat vinden. Geen strijd, geen ‘ingewikkelde’ vragen en heel veel respect voor autonomie. Succes!’

Eerdere pedagogische vragen

  • ‘Ik wil hem niet belemmeren in zijn seksuele ontwikkeling’ Lees meer
  • ‘Peuters trekken het VVE-aanbod van 960 uur niet’ Lees meer
  • ‘Opruimen na elke activiteit, is dat wel nodig?’ Lees meer
  • ‘Moet ik een kind dwingen fruit te eten?’ Lees meer
  • ‘Rik vindt weinig aansluiting in de bso-groep. Hoe helpen wij?’ Lees meer
  • ‘Hoe houd ik de aandacht vast bij het voorlezen?’ Lees meer
  • ‘Hoe leer ik iets af?’ Lees meer
  • ‘Kinderen praten elkaar na in een kringgesprek’ Lees meer
  • ‘Als ik huil, krijg ik van mama een lolly’ Lees meer
  • ‘5 dagen naar de opvang, dat is toch zielig?’ Lees meer
  • ‘Hoe help ik een dreumes zelfstandig eten? Lees meer
  • ‘Dreumes trekt steeds aan haren. Wat nu?’ Lees meer
  • Zelfstandigheid: ‘Wel of niet meer helpen?’ Lees meer
  • ‘Een driftig kind: apart zetten?’ Lees meer
  • ‘Waarom zwijgt kleuter Joris op de bso?’ Lees meer
  • ‘Daagt dreumes Kevin ons uit?’ Lees meer
  • ‘Arief spreekt geen Nederlands, hoe kan ik hem helpen?’ Lees meer
  • ‘Waarom wil Kees geen feestmuts op?’ Lees meer
  • ‘Meisje wil niet verschoond worden’ Lees meer
  • ‘Kinderen moeten van ouders een kusje geven’ Lees meer
  • ‘Een dreumes op mijn groep bijt andere kinderen steeds’ Lees meer >>
  • ‘Drie jongetjes verpesten de sfeer in de groep’ Lees meer >>
  • ‘Een meisje wil steeds hetzelfde op brood’ Lees meer >>
  • ‘Meehelpen? Daar betaalt mama toch voor?’ Lees meer >>
  • ‘Moeder neemt geen afscheid. Wat nu?’ Lees meer >>

Heb je ook een pedagogische vraag voor Annemiek en/of Marieke? Mail je vraag naar kinderopvang@bsl.nl onder vermelding van ‘Pedagogische vraag’. Dan lees je het antwoord binnenkort terug op Kinderopvangtotaal.nl.

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.