Ministerie werkt toe naar het nieuwe toezicht

Het nieuwe toezicht op de kinderopvang gaat op 1 januari 2017 in. Tot die tijd werkt het ministerie van Sociale Zaken in vier deelprojecten toe naar dit moment. Er moet van alles gebeuren om toezichthouders, gemeenten, maar ook kinderopvangeigenaren voor te bereiden op dit moment. Martin Flier, directeur Kinderopvang van het ministerie lichtte tijdens Kinderopvang Live toe welke vier deelprojecten er zijn.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Ministerie werkt toe naar het nieuwe toezicht
Foto: ANP

Met het nieuwe toezicht wil minister Asscher bereiken dat er meer controle komt op de pedagogische kwaliteit van de kinderopvang in plaats van alleen op de structurele randvoorwaarden. Flier sprak tijdens zijn lezing op Kinderopvang Live uit dat de huidige regelgeving op onderdelen te gedetailleerd en ingewikkeld is. Met ingang van 2017 wordt het simpeler, doeltreffender en is er meer ruimte voor maatwerk in de kinderopvang.

Transparant

Het nieuwe toezicht moet het niet alleen kinderopvanghouders makkelijker maken, maar moet het oordeel van een toezichthouder transparanter maken voor ouders. Nu is een locatie goed of niet goed. Ouders hebben toegang tot het inspectierapport, maar dit is pittige kost en vaak lijvig. Veel ouders nemen niet de moeite om het te lezen. Straks kan een toezichthouder een algemeen oordeel geven over een kinderopvanglocatie. Door dit te lezen, kunnen ouders beter een oordeel vellen over de locatie.

Vier deelprojecten

Voordat het zover is, moet er veel gebeuren. Flier onderscheidde deze voorbereiding in vier subprojecten:

  1. Herijken kwaliteitseisen: allereerst moet er één kwaliteitskader voor kinderdagverblijven en peuterspeelzalen worden geformuleerd. Hieraan wordt al hard gewerkt. De kwaliteitseisen voor peuterspeelzalen zijn vanaf 1 juli 2015 volledig gelijk aan die van het kinderdagverblijf, inclusief leidster-kindratio en het vierogenprincipe. Vervolgens wordt ook het kwaliteitskader voor de bso herijkt.
  2. Nieuw toezichtkader: de kwaliteitseisen voor de kinderopvang moeten juridisch houdbaar zijn en het oordeel van de toezichthouder ook. Daarom komt er een handboek ter ondersteuning van de toezichthouder.
  3. Equiperen toezichthouder en handhaven: inspecteren wordt vanaf 2017 heel anders voor GGD-inspecteurs. Zij moeten daarom worden (bij)geschoold in het nieuwe toezicht zodat zij straks een valide oordeel kunnen geven over de pedagogische kwaliteit van het kindercentrum dat ze inspecteren. Het ministerie gaat uit van het scholen van ongeveer 350 toezichthouders en 800 handhavers.
  4. Communicatie: vanaf wanneer gaat het nieuwe toezicht in? Hoe kunnen zowel toezichthouders als kinderopvangondernemers/eigenaren zich voorbereiden? Het Ministerie zet in op een heldere communicatie voor een vlotte implementatie.

Later deze maand (november) verschijnt een brief van Minister Lodewijk Asscher waarin meer bekend wordt over het nieuwe toezicht op de kinderopvang.

Minister Asscher wil met het nieuwe toezicht een nieuw evenwicht zoeken tussen het toezicht op de wettelijke randvoorwaarden en het toezicht op de pedagogische kwaliteit in de praktijk. Lees meer

2 REACTIES

  1. Benieuwd of de toezichthouders van de GGD deze slag kunnen maken. In plaats van ‘vinkend’ te controleren zonder na te hoeven denken moeten ze de materie gaan begrijpen, alleen dan kunnen ze een oordeel geven of de pedagogiek toereikend is. Dat zal nog tot de nodige discussies gaan leiden en verschillende inzichten tussen gemeenten/GGD-organisaties. Ik ben benieuwd of de GGD het gaat lukken om haar personeel deze slag te laten maken. De accountancy is er al 20 jaar mee bezig en we kennen het resultaat vanuit de media……

  2. Lees alle reacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.