GGD geeft openheid over kwaliteitsbeoordeling

GGD-inspecteurs gebruiken sinds 2012 een veldinstrument waarmee ze de pedagogische kwaliteit van een kinderopvanglocatie beoordelen. Dit instrument is onlangs aangepast naar aanleiding van adviezen voor verbeteringen. Daarnaast wordt het openbaar gemaakt voor het werkveld. Op die manier kan een eigenaar/manager van een locatie beter het gesprek aangaan met de inspecteur.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
GGD geeft openheid over kwaliteitsbeoordeling
Foto: ANP Xtra

Met het veldinstrument observatie pedagogische praktijk 0-4 jaar en 4-12 jaar wordt de pedagogische kwaliteit op kinderdagverblijven, bso’s en peuterspeelzalen beoordeeld. Het instrument werd in 2011 door het Nederlands Jeugdinstiuut (NJi) ontwikkeld en in 2012 in gebruik genomen. Er kwam vanuit de praktijk feedback op de inhoud en bruikbaarheid van het instrument. Daarop heeft de GGD GHOR Nederland het instrument wetenschappelijk laten toetsen om de betrouwbaarheid vast te stellen. Eerder dit jaar bleek dat het instrument valide is. GGD heeft in samenwerking met het NJi gewerkt aan de verbeterpunten. Met ingang van 2015 wordt met de nieuwe versie gewerkt.

Verschillen inspecteurs

Het is wel zo makkelijk als het werkveld weet waarop GGD-inspecteurs letten als zij de pedagogische kwaliteit beoordelen. Door het instrument openbaar te maken, hoopt de GGD GHOR Nederland dat het gesprek over pedagogische kwaliteit tussen inspecteur en eigenaar/manager van een kindercentrum gemakkelijker kan worden gevoerd. In 2011 is begonnen met het bijscholen van inspecteurs om met het instrument te kunnen werken.

Basisdoelen

De basis van het instrument zijn de vier basisdoelen van Marianne Riksen-Walraven. Ieder basisdoel bestaat uit indicatoren waarmee de belangrijkste elementen van het basisdoel worden verwoord. Daarbij wordt zowel gekeken naar het gedrag van pedagogisch medewerkers als dat van kinderen. Een voorbeeld binnen het basisdoel ‘Het waarborgen van emotionele veiligheid’: worden kinderen individueel begroet bij binnenkomst of niet? Passen pm’ers hun lichaamshouding en taalgebruik aan op de leeftijd van de kinderen? Besteedt de pm’er aandacht aan baby’s of blijven die lang in een wipstoeltje liggen zonder aandacht te krijgen? Zo zijn er voor alle vier de doelen uitgebreide praktijksituaties verwoord waarover de inspecteur een oordeel moet geven.

Geen scoringslijst

Een negatieve score op één van de indicatoren hoeft niet meteen te leiden tot een negatief oordeel op een heel basisdoel. Het is aan de inspecteur om te beoordelen wat het effect is van de kwaliteit van alle indicatoren op het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen. Per basisdoel wordt een oordeel gegeven. In tegenstelling tot vroeger is deze manier van observeren niet bedoeld als een scoringslijst waarbij plussen en minnen leiden tot een eindoordeel.

Met het aangepaste instrument voor pedagogische kwaliteit wordt een belangrijke stap gezet naar Het Nieuwe Toezicht. Hierin wil minister Asscher meer aandacht voor  de pedagogische kwaliteit van de kinderopvang in plaats van alleen de structurele randvoorwaarden. Lees hier hoe minister Asscher toewerkt naar 1 januari 2017, als Het Nieuwe Toezicht ingaat. Lees meer

Bekijk het Veldinstrument observatie pedagogische praktijk hier:

1 REACTIE

  1. Het is fijn dat er andere kwaliteitsnormen volgens hogerop dienen te komen.
    Maar ik begrijp nog steeds niet, dat als je vanaf de werkvloer  een andere kwaliteits vorm wil aan bieden, je als ondernemer alleen maar stuit tegen weerstand. Weerstand van instanties omdat je niet in een hokje past(ookal zijn ze met het aangeboden kinderopvang eens in de prakteik maar ja het past nergens onder) Weerstand van grotere kinderopvangorganisatie’s in de omgeving omdat er kritiek word geleverd op de gangbare reguliere opvang van 4 tot 12 jaar.
    Wij zijn een scouting bso voor kinderen van 7 tot 13 jaar in gouda en willen maar 1 ding kwaliteit bieden door de kinderen daadwerkelijk te zien… het beleid afstellen op de groep kinderen die in de opvang aanwezig is… 
    Plezier hebben in ons werk met maximaal een groep van 30 kinderen op een middag zodat we iedereen aandacht kunnen geven en op kunnen splitsen zodat kinderen op een middag zelf kunnen kiezen waar ze zin in hebben!!
    Het voelt soms of we een utopia willen vormen in een vastgeroeste manier van aanbieden van kinderopvang. ik hoop echt dat mvr assher het lukt om kwaliteiteisen op maat te kunnen realiseren.  Voorlopig blijven wij door vechten voor onze bso.
    Vriendelijke groeten Corine Staring Scouting Bso Gouda

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.