Geen weeshuisstage meer voor student pedagogiek

Fontys Hogeschool Pedagogiek tekent binnenkort een overeenkomst waarin is vastgelegd dat studenten geen stage meer zullen lopen bij weeshuizen wereldwijd. Deze stages zouden te veel risico’s hebben voor de studenten en de kinderen.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
iStock

De intentieverklaring waarin de hogeschool verklaart geen stages meer te faciliteren kwam tot stand in samenwerking met Better Care Network, een samenwerkingsverband van verschillende mensenrechtenorganisaties. De zogenoemde University Pledge wordt op 25 oktober ondertekend door Jos Lumanauw-van Ommen, directeur van Fontys Hogeschool Pedagogiek.

Levende ouder

Uit onderzoek door Better Care Network blijkt dat 80 procent van de kinderen in een weeshuis nog minimaal één levende ouder heeft. ‘Van die cijfers ben ik geschrokken’, vertelt Marlinde Melissen, docent pedagogiek en coördinator Internationalisering bij Fontys. ‘Dat betekent dus dat er een heleboel weeshuizen in de wereld zijn die daar niet in het belang van het kind zijn, maar om geld binnen te halen of toeristen aan te trekken. Ten koste van deze kinderen. Kinderen hebben er recht op om thuis op te groeien, wanneer dat vanwege armoede niet kan is het van belang dat daar hulp en ondersteuning voor komt.’

Hechtingsprobleem

De voornaamste reden voor de hogeschool om de verklaring te ondertekenen is het feit dat kinderen in weeshuizen een groot risico lopen op hechtingsproblemen, mede door de wisselende opvoeders. Stagiairs zijn er vaak (te) kort, nog geen drie maanden, en daarmee zou het probleem alleen maar groter worden.

Pittig

Door de jaren heen hebben verschillende studenten van de opleiding Pedagogiek een stage gevolgd bij een weeshuis in het buitenland. ‘Voor heel veel studenten was het pittig om in een totaal andere omgeving te zijn, in een ander land, en dan de zorg voor kinderen in een weeshuis te hebben. Het afscheid nemen van deze kinderen was moeilijk, zeker met de wetenschap in welke omstandigheden ze de kinderen soms moesten achterlaten’, vertelt Melissen.

In gesprek

Zij is in gesprek met coördinatoren Internationalisering van andere hogescholen uit het sociaal domein. Melissen hoopt dat er nog meer bewustwording komt over stageplekken die, hoe goed bedoeld ook, niet altijd geschikt zijn voor studenten en/of de kinderen. ‘Wees voorzichtig met kinderen die al zo kwetsbaar zijn. Als je maar voor korte tijd gaat, kun je meer betekenen door bijvoorbeeld de pedagogisch medewerkers te ondersteunen en intensief contact met kinderen te vermijden.’

Studenten

Voor studenten Pedagogiek van Fontys Hogeschool betekent dit dat zij op andere manieren ervaringen blijven opdoen. Melissen: ‘Studenten kunnen natuurlijk nog steeds stageervaring in het buitenland opdoen, maar dan bij organisaties die werken zoals in Nederland. Waar een student bijvoorbeeld boventallig is, de student en begeleider dezelfde taal spreken en waar wel een Verklaring Omtrent Gedrag nodig is. Wij willen nog meer partnerschappen met andere scholen aangaan, om vanuit die contacten mooie stageplekken te realiseren.’

Campagne

Better Care Network start de campagne “Stop Weeshuistoerisme” om zoveel mogelijk studenten te informeren over de nadelige gevolgen voor kinderen bij een stage in het weeshuis. Op hun website, die 25 oktober live gaat, staat meer informatie over de problematiek van stages met kwetsbare kinderen in weeshuizen en er staan tips voor verantwoorde stageplekken.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.