Scholing ‘Gezonde Kinderopvang’ heeft effect

Het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) heeft, samen met andere organisaties, de scholing 'Een Gezonde Start' en 'Aanpak Gezonde Kinderopvang' geëvalueerd bij tien kinderopvangorganisaties en drie brede scholen.
evaluatie-gezonde-kinderopvang-iStock.jpg
De scholing heeft geholpen in bewustwording over wat je eet en wat je kinderen aanbiedt. - Foto: iStock

De brochure ‘Een gezonde kinderopvang in de praktijk’ bevat de resultaten van dit monitoronderzoek in 2016, meldt het NJi op de website.

Het onderzoek richtte zich op de implementatie van de scholing ‘Een Gezonde Start’ en ‘Aanpak Gezonde Kinderopvang’, inmiddels samengekomen onder de noemer ‘Gezonde Kinderopvang’. Het doel van de pilot is om inzicht te krijgen in de bijdrage van de scholing aan de structurele aandacht voor gezonde leefstijl in de dagelijkse praktijk van de kinderopvang en de bevorderende en belemmerende factoren die daarop van invloed zijn.

Adviezen

‘Met deze inzichten formuleren we adviezen voor gebruik en implementatie/borging op gebruikers-, organisatie- en landelijk niveau. Hierdoor kan de invoering worden verbeterd en wordt de kans op het realiseren van de gewenste effecten verhoogd. Ook kunnen op basis van de resultaten aanbevelingen worden geformuleerd voor aanpassing van de scholing en aanpak’, schrijft het NJi.

Welke scholing wordt gegeven?

  • Een Gezonde Start

Een Gezonde Start is een praktische scholing gericht op pm’ers die werken met kinderen van 0-4 jaar. Het is een praktische werkwijze, met als doel dat pm’ers kinderen een gezonde, actieve en veilige omgeving bieden waarbij zij zelf het gezonde voorbeeld geven.

  • Aanpak Gezonde Kinderopvang

De Aanpak is een praktische werkwijze, die kinderopvangorganisaties ondersteunt om structureel en integraal bij te dragen aan een goede gezondheid en een gezonde leefstijl. De scholing kan een eerste stap zijn om de aanpak te implementeren in de praktijk.

Voeding

Coaches Gezonde Kinderopvang (die een speciale training over dit thema hebben gekregen) en pm’ers geven aan in praktijk en beleid al ruime aandacht te hebben voor gezonde leefstijl. Het thema ‘voeding’ heeft hierbij de meeste aandacht. Bijna alle locaties schenken water in plaats van ranja of diksap, er zijn bewuste (en vaak ook biologische) keuzes gemaakt voor broodbeleg en tussendoortjes en één kinderdagverblijf eet volledig vegetarisch, zoutarm en suikervrij. Ook zijn er in de meeste organisaties voorwaarden gesteld aan traktaties van kinderen. Deze leiden meer dan eens tot discussies met ouders (‘gezonde traktaties zijn duurder’).

Pm’ers

De behoefte van pm’ers om mee te doen aan de training had bij veel organisaties betrekking op het thema voeding. Ze hadden behoefte aan kennis over wat wel en niet gezond is. Zij zien het belang van gezonde leefstijl duidelijk, de scholing heeft dit scherper en bewuster gemaakt op een leuke manier. Het heeft geholpen in bewustwording over wat je eet en wat je kinderen aanbiedt. Bijvoorbeeld de hoeveelheid suiker die in voedsel en dranken zat heeft de pm’ers verbaasd.

Gewicht

Het thema gewicht sprak bij weinig pm’ers tot de verbeelding. In de scholing vonden ze het onderwerp theoretisch en abstract. Ook vinden niet alle pm’ers dat het gesprek aan gaan over gewicht een taak is van het kinderdagverblijf, of ze geven toe dat zij daar zelf te weinig bagage voor hebben.

Start

Kinderopvangorganisaties beseffen dat ze moeite moeten doen om gezonde leefstijl structureel in de praktijk te laten terugkomen en dat de scholing een start is en niet alles in één keer veranderd kan worden.

Lees hier de volledige eindrapportage van het monitoronderzoek >>>

Hoe breng je enthousiasme voor de natuur over op kinderen? De houding van de pm’ers is cruciaal, maar ook het aanstellen van een groene ambassadeur doet veel goeds. Inspiratie komt vaak van bijzondere best practices. ‘Wij werken naar Scandinavisch voorbeeld.’ Lees meer

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.