Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Elly Singer: ‘Botsingen tussen kinderen zijn een belangrijke leerschool’

Voor jonge kinderen is het kunnen spelen met vriendjes op het kinderdagverblijf het allerbelangrijkste, zegt Elly Singer. In de podcast ‘Kinderopvangtotaal presenteert Podje Opvoeden’ vertelt pedagoog en onderzoeker Elly Singer over de belangrijke rol van vriendschappen en aanvaringen tussen kinderen. ‘Het geeft hen feedback op hun handelen.’
elly-singer-botsingen-tussen-kinderen-zijn-een-belangrijke-leerschool
Oksana Kuzmina / stock.adobe.com

Elly Singer vertelt in de podcast dat ook tijdens de lockdown maar weer eens bleek hoe belangrijk kindervriendschappen op het kinderdagverblijf zijn. ‘Dat is wat ze het ergst gemist hebben. Vriendschappen ontstaan al op jonge leeftijd, rond een jaar of twee. Dit wordt nogal eens onderschat. Als kinderen elkaar goed kennen, begrijpen ze elkaar non-verbaal en dit geeft verdieping in het spel. Ze hebben nauwelijks woorden nodig om met elkaar tot een intensief spel te komen. De aanwezigheid van hun vriendjes geeft emotionele veiligheid. Net als rituelen op de groep en een herkenbare dagindeling, zodat kinderen kunnen anticiperen op wat er gebeurt.’

12 aanvaringen per uur

Het bieden van vriendschappen is dus een belangrijke rol van de opvang. Ook belangrijk zijn de aanvaringen die jonge kinderen met elkaar hebben. Uit onderzoek van Elly Singer blijkt dat peuters gemiddeld wel 12 aanvaringen per uur hebben, maar meestal lossen ze dit zelf wel weer op. ‘Kinderen merken dat wat ze doen niet goed uitpakt. Ze krijgen in feite feedback op hun handelen en kunnen dit dan gaan aanpassen. Omdat ze ook graag verder willen spelen met hun vriendje, vinden ze meestal wel een manier om het op te lossen zodat ze daarna weer verder kunnen spelen. Het hebben van aanvaringen is een enorm belangrijke speelschool voor kinderen.’

Vaste zinnetjes

Volgens Elly Singer levert het gebruik van vaste zinnetjes bij aanvaringen veel op. ‘Als kinderen in de groep bij aanvaringen heel vaak dezelfde zinnetjes van de pm’ers horen zoals ‘samen doen’, ‘om de beurt’, ‘nog 1 rondje’, ‘we doen elkaar geen pijn’, dan gaan ze die ook gebruiken bij aanvaringen. En dan lossen ze het meestal zelf op en kunnen daarna weer fijn verder spelen.’

Onrechtvaardig

Wat er vaak gebeurt: een pm’er komt af op luid gehuil of geschreeuw van twee kinderen die met elkaar in aanvaring gekomen zijn. ‘Het is dan verleidelijk om zelf een oplossing voor te schrijven, maar vaak weet die pm’er niet wat er gebeurd is. En als haar oplossing geen recht doet aan de ontstane situatie, voelt een kind zich onrechtvaardig behandeld en zal er weer snel een nieuw conflict ontstaan. Wat ook niet werkt, is vragen wie wat gedaan heeft. Dit is best moeilijk voor jonge kinderen om aan te geven. Je kunt beter naar de toekomst kijken. Hoe gaan we dit oplossen, vraag je ze dan. En met elkaar ga je naar een oplossing zoeken en wordt de relatie weer hersteld en kunnen ze weer verder spelen. Met vooruit kijken en vragen wat ieder kind wil, zie je ook snel het verlangen van ieder kind dat gefrustreerd is. Ze willen bijvoorbeeld allebei met dezelfde auto.’

Leerschool

De andere kinderen in de groep die getuige zijn van een heftige aanvaring, volgen meestal met veel belangstelling hoe dit wordt opgelost. ‘Ze kijken goed wat er gebeurt en leren er veel van. De groep is echt een belangrijke leerschool voor ze.’

Goed maken

Het is volgens Elly Singer ook heel belangrijk om het altijd weer goed te maken. Soms worden daar ritueeltjes voor gebruikt, zoals elkaar een handje geven. Het moet duidelijk zijn dat een conflict niet erg is maar dat het altijd weer goed gemaakt moet worden. En zeker voor het naar huis gaan. Zo doen we dat hier; dat moet voor iedereen duidelijk zijn.’

Podcast Podje Opvoeden

In de podcast ‘Kinderopvangtotaal presenteert Podje Opvoeden’ spreken pedagoog Joyce Blauwhoff en Elly Singer ook nog over humor en speelsheid en over wat het ‘Singeren’ inhoudt. Beluister de podcast:

Van slapen worden we allemaal beter. Maar wat doe je wanneer een kind niet wil slapen in de kinderopvang? En wat als ouders een slaapritme hebben bepaald voor hun kind, maar dit niet haalbaar is op de opvang? Slaapcoach Tanja Veldhuizen geeft tips in de allereerste podcastaflevering van KinderopvangTotaal presenteert: Podje Opvoeden. Beluister de podcast >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.