‘De meeste kleuters gaan vooruit in ontluikende geletterdheid, wat je ook doet’, stelt Bus in een interview op Kennisnet.nl. Toch blijkt een grote groep van de kleuters gevoelig te zijn voor de manier waarop het leren wordt aangeboden. Dit zijn kinderen die een dopamine-gerelateerd genetisch kenmerk dragen: het D4-gen.
Dopamine
Bus: ‘Dopamine speelt een belangrijke rol bij leren. Je hebt het nodig om je aandacht langere tijd bij een activiteit te kunnen houden. We vermoeden dat dragers van dit gen sneller afgeleid zijn en dat digitale prentenboeken hun aandacht kunnen vasthouden.’
Dagelijkse routine
Bus deed onderzoek naar het effect van digitale leermiddelen bij kleuters. Na het zien van de positieve resultaten hoopt Bus dat de boeken vaker ingezet gaan worden. ‘Ik zou het toejuichen als de boeken onderdeel werden van de dagelijkse routine in kleuterklassen. Sterker nog: je mag interventiegevoelige kleuters de boeken niet onthouden.’
Op 28 juni geeft Jeanet Bus op de Onderzoeksconferentie 2017 een pitch over de voordelen van digitale prentenboeken voor kinderen. Ook licht zij verder toe wat leerkrachten met deze kennis kunnen doen.
De onderzoeksresultaten van Bus kwamen vlak na Amerikaans onderzoek naar buiten. In dat onderzoek werd gesteld dat de inhoud van een verhaal leidend is voor hoe goed kleuters het begrijpen, en niet de vertelvorm. Lees meer