DenkTank: stimuleer cognitieve ontwikkeling 0-4 jarigen

De Nationale DenkTank richtte zich dit jaar op Het leren van de toekomst. De twintig academici die zich over dit thema bogen, zien veel kansen om de cognitieve ontwikkeling van 0-4jarigen te stimuleren.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
De Brancheorganisatie is op zoek naar bestuursleden voor de profielen 'Kwaliteit en vakinhoud'
De Brancheorganisatie is op zoek naar bestuursleden voor de profielen 'Kwaliteit en vakinhoud'

Kinderen maken de belangrijkste hersenontwikkeling door tussen het eerste en vierde levensjaar. Daar liggen nog veel kansen. Maar veel ouders (60 procent) zijn zich hier nauwelijks van bewust. Verloskundigen en consultatiebureaus delen bijna geen informatie met ouders over de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van kinderen.

Maatschappelijk thema

In de Nationale DenkTank komen ieder jaar twintig jonge academici samen die zich buigen over een actueel maatschappelijk thema. Dit jaar stond ‘Het leren van de toekomst’ centraal. De denktank bedacht tien producten/diensten die het leren van de toekomst kunnen ondersteunen. De ideeën zijn vooral gericht op het onderwijs. Maar er is ook aandacht voor de ontwikkeling van kinderen tussen de 0 en 4 jaar. De academici noemen dit één van de vier thema’s waar de meeste kansen liggen om vooruitgang te boeken.

Baby Wijzer

Om ouders meer te informeren over en betrekken bij de cognitieve ontwikkeling van hun kind bedachten de academici de landelijke campagne Baby Wijzer. Voor ouders is dit de BabystAPP, een app die ouders helpt om van dagelijkse bezigheden leermomenten te maken. De app geeft tips wat een ouder bijvoorbeeld kan doen tijdens het aankleden én herinnert de ouder aan het belang van vijf manieren om contact met een kind te maken: aankijken, praten, spelen, rust en vasthouden.

Professionals

Via de campagne komt deze informatie ook via andere kanalen bij ouders terecht. Baby Wijzer moet niet alleen ouders bekend met maken met de hersenontwikkeling van 0-4 jaar, ook andere opvoeders en instellingen die met kinderen te maken hebben.

BrugklasBonus

De andere negen ideeën richten zich op het verbeteren van het onderwijs. Scholen die brede brugklassen hebben (waar kinderen van alle niveaus bij elkaar zitten) krijgen de BrugklasBonus. Via de app OnzeLes krijgen kinderen de gelegenheid feedback te geven over een les aan de leerkracht en met De Vrijheid van Schoolbestuur wordt het voor individuele scholen mogelijk zich af te scheiden van hun schoolbestuur om zo een gelijkwaardig gesprek tussen schoolleider en schoolbestuur mogelijk te maken.

Bekijk alle ideeën van de DenkTank in het eindrapport Leerwijzer:

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.