Helaas is dat onderzoek stopgezet, vanwege de gevolgen van de uitbraak van het coronavirus. Universiteit Leiden bedankt de deelnemers voor hun inzet en zal de resultaten t.z.t. aan hen terugkoppelen.
Het onderzoek houdt in dat er wordt gekeken naar wat kinderopvangorganisaties nu al doen om de overgangsperiode van thuis naar de opvang gemakkelijk te maken. Er wordt gekeken naar de rol die pedagogisch medewerkers hierin spelen. En of er methoden zijn die de overgang kunnen vergemakkelijken, bijvoorbeeld door te werken aan de kwaliteit van de relatie tussen pm’ers en baby’s.
Videotraining of telefoongesprekken
Dat de overgang van baby’s (tot 6 maanden oud) van thuis naar de opvang spannend is voor ouders, wordt aangenomen. Maar dit is nog niet eerder wetenschappelijk onderzocht. In het onderzoek ontvangt een deel van de pedagogisch medewerkers een videotraining om de kwaliteit van één-op-één interacties tussen pm’ers en baby’s te bevorderen. Ouders krijgen een kleine rol in de videotraining. De andere pedagogisch medewerkers die deelnemen, krijgen telefoongesprekken waarin het wennen wordt besproken. Dit gesprek vindt ook een keer met de ouder plaats.
Een fijne start
Deelnemers kunnen niet kiezen voor een methode. Dit wordt per toeval bepaald. Het onderzoek heet ‘Thuis in de opvang: een fijne start voor baby’s.’ De programmagroep Opvoeding en Ontwikkeling van de Universiteit Leiden voert het onderzoek uit. Een focusgroep bestaande uit pedagogen van verschillende kinderopvangorganisaties en een belangenvereniging denken mee over de uitvoering en implementatie van ons onderzoek.
Lees meer over het onderzoek op deze website. Organisaties die mee willen doen, kunnen zich hier ook aanmelden.