Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘De kinderopvang is beter geworden, het onderwijs slechter’

Hoe kijken werkgevers in de kinderopvang aan tegen alle mogelijke veranderingen in de nabije toekomst? En vooral: hoe moet je samenwerken met het onderwijs? Monique Vreeburg van de BMK en Emmeline Bijlsma van de BK hebben hier verschillende visies op. ‘Ik vind het ouderwets om nog te denken aan fysieke, vaste vormen van samenwerking in één gebouw.'

Dat blijkt uit een dubbelinterview met beide directeuren in het blad Toezien. ‘We functioneren als kinderopvang nu goed,’ aldus Emmeline Bijlsma. ‘De kinderopvang is in de afgelopen jaren gegroeid, zowel in omvang als kwaliteit als wat de keuzevrijheid van ouders betreft. Dat is dankzij de marktwerking. Ondertussen zijn publieke diensten – zoals het onderwijs – in kwaliteit verslechterd. Verregaande integratie met het onderwijs zet alles wat nu goed werkt op z’n kop, het onderwijs kan beter eerst haar eigen problemen oplossen.’

Integratie

Monique Vreeburg is juist voorstander van een verdergaande samenwerking met het onderwijs. Echte integratie, zoals bijvoorbeeld het platform Toekomst van Arbeid bepleit, zou wat haar betreft een mooi einddoel zijn. ‘Er moet natuurlijk eerst heel wat gebeuren, met name als het om de gelijkwaardigheid van kinderopvang en onderwijs gaat. De perikelen tijdens corona hebben veel vingers op zere plekken gelegd. Maar dit biedt ook weer kansen om met elkaar het gesprek aan te gaan over samenwerking.’

Geen blauwdrukken

Emmeline Bijlsma wil niet dat alles in blauwdrukken wordt geperst. ‘Ik vind het ouderwets om nog te denken aan fysieke, vaste vormen van samenwerking in één gebouw. We leven niet voor niets in een netwerksamenleving. Sommige losse netwerken functioneren beter dan samenwerking in één organisatie. Eén gebouw biedt geen garantie. Succesvolle samenwerking kan pas ontstaan als je samen een bepaald doel nastreeft en elkaar kunt vinden in elkaars kwaliteiten.’

Samenwerking benaderen vanuit de inhoud, vindt ook Monique Vreeburg. ‘Brede talentontwikkeling en daarmee een verbreding van de huidige bso’s biedt kansen voor het ‘grote onderhoud’ dat ook volgens het onderwijs zelf zo hard nodig is. Met minder uren onderwijs en meer uren talentontwikkeling. De kinderopvang kan daarbij een goede partner zijn, vanwege haar expertise over het jonge kind tot 6 jaar en de talentontwikkeling van 6-12 jaar,’ aldus Vreeburg.

Lees het hele artikel hier.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.