‘Dat gepraat over Pokémonplaatjes is storend voor de andere kinderen’

Pedagogisch medewerkers Deborah en Esther lopen tegen het feit aan dat een groep jongens op de buitenschoolse opvang alleen nog maar bezig is met plaatjes van Pokémon en Panini. Is het niet goed als de jongens meedoen aan andere activiteiten?

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
AdobeStock

Vraag van pm’ers Deborah en Esther

‘Een groepje jongens (8-12 jaar) is al weken in de weer met de plaatjes van Pokémon en Panini. De plaatjes liggen her en der in de groep, er wordt geruild en ze praten over niets anders. Wij vinden dat best wel storend voor de andere kinderen. Het is toch goed als ze ook meedoen met andere activiteiten?’

Antwoord van pedagoog Marieke Grijpink

‘Begin eens met het observeren van de kinderen, de groep die in de ban is van de plaatjes én de overige kinderen op de groep. Wat doen de jongens met de plaatjes? Welke vaardigheden worden geoefend? Denk aan argumenteren, onderhandelen, samenwerken, problemen oplossen? Hebben ze plezier? Zijn ze betrokken?

En dan de andere kinderen: hebben ze er echt last van? Of zijn ze betrokken op hun eigen bezigheden? Dat is namelijk zo mooi van kinderen die vol in ontwikkeling zijn. Ze kunnen zich vol overgave storten op de dingen die ze bezighouden, alleen of met leeftijdsgenoten. Misschien hebben jullie er namelijk zelf meer last van dan de kinderen, zou zo maar kunnen.

‘En weet je wat? Duik er zelf ook eens in!’

Ga eens terug naar je eigen kindertijd. Herinner je je ook de rages van die tijd? Uren, dagen, weken kon je steeds met dezelfde dingen bezig zijn. Of misschien had je een zelf bedachte club waar je helemaal in opging. Dat gebeurt er dus nu op jouw groep. En rondslingerende kaartjes? Laat de jongens een mooie plek/hoek creëren voor de kaartjesactiviteiten. En weet je wat? Duik er zelf ook eens in!’

Eerdere pedagogische vragen

  • ‘Opruimen na elke activiteit, is dat wel nodig?’ Lees meer
  • ‘Moet ik een kind dwingen fruit te eten?’ Lees meer
  • ‘Rik vindt weinig aansluiting in de bso-groep. Hoe helpen wij?’ Lees meer
  • ‘Hoe houd ik de aandacht vast bij het voorlezen?’ Lees meer
  • ‘Hoe leer ik iets af?’ Lees meer
  • ‘Kinderen praten elkaar na in een kringgesprek’ Lees meer
  • ‘Als ik huil, krijg ik van mama een lolly’ Lees meer
  • ‘5 dagen naar de opvang, dat is toch zielig?’ Lees meer
  • ‘Hoe help ik een dreumes zelfstandig eten? Lees meer
  • ‘Dreumes trekt steeds aan haren. Wat nu?’ Lees meer
  • Zelfstandigheid: ‘Wel of niet meer helpen?’ Lees meer
  • ‘Een driftig kind: apart zetten?’ Lees meer
  • ‘Waarom zwijgt kleuter Joris op de bso?’ Lees meer
  • ‘Daagt dreumes Kevin ons uit?’ Lees meer
  • ‘Arief spreekt geen Nederlands, hoe kan ik hem helpen?’ Lees meer
  • ‘Waarom wil Kees geen feestmuts op?’ Lees meer
  • ‘Meisje wil niet verschoond worden’ Lees meer
  • ‘Kinderen moeten van ouders een kusje geven’ Lees meer
  • ‘Een dreumes op mijn groep bijt andere kinderen steeds’ Lees meer >>
  • ‘Drie jongetjes verpesten de sfeer in de groep’ Lees meer >>
  • ‘Een meisje wil steeds hetzelfde op brood’ Lees meer >>
  • ‘Moeder neemt geen afscheid. Wat nu?’ Lees meer >>

Heb je ook een pedagogische vraag voor Annemiek en/of Marieke? Mail je vraag naarkinderopvang@bsl.nl onder vermelding van ‘Pedagogische vraag’. Dan lees je het antwoord binnenkort terug op Kinderopvangtotaal.nl.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.