Christelijk onderwijs vindt weinig aansluiting bij kinderopvang

Een kwart van de christelijke basisscholen vindt de levensbeschouwelijke identiteit van doorslaggevend belang om met een kinderopvangorganisatie samen te werken in een Integraal Kindcentrum (IKc). Dit blijkt uit een ledenpeiling van Verus, een belangenbehartiger van het christelijk onderwijs. Verus denkt dat christelijke basisscholen te weinig aansluiting kunnen vinden bij kinderopvangorganisaties.
Christelijk onderwijs vindt weinig aansluiting bij kinderopvang
Foto: ANP

Opgaan in een Integraal Kindcentrum leeft nog niet zo erg onder directeuren van christelijke basisscholen. 40 procent wil deel uitmaken van een IKc, 12 procent geeft aan dat de school al deel uitmaakt van een IKc. Dat betekent dat 60 procent van de respondenten geen behoefte heeft om te participeren in een brede school of IKc.

Normen en waarden

In een Integraal Kindcentrum is er sprake van één gezamenlijke pedagogische en didactische visie en één aanspreekpunt. Onderwijs en kinderopvang werken verregaand samen. Het is gezien die samenwerking van belang dat kinderopvang en onderwijs op één lijn liggen als het gaat om normen en waarden. Volgens een kwart van de christelijke schooldirecteuren speelt de levensbeschouwelijke identiteit hierin een doorslaggevende rol.

Christelijke kinderopvang

Christelijke kinderopvang bestaat wel, maar is lang niet zo breed georganiseerd als het basisonderwijs. Als christelijke onderwijsinstellingen bij voorkeur samenwerken met een christelijke kinderopvangorganisatie, of één die deze ideologie nastreeft, dan is dat in de praktijk nog niet zo makkelijk te realiseren. Volgens Verus kan dat wel eens de oorzaak zijn van de lage behoefte aan participatie in een IKc.

Wist je dat een Integraal Kindcentrum een positief effect heeft op de ontwikkeling van kinderen? Dit blijkt uit een onderzoek van Marlijn Antonidus aan de Universiteit van Utrecht. Lees hier waarom.

Kleine rol gemeenten

Opvallend resultaat uit de ledenpeiling is ook dat gemeenten volgens de respondenten nauwelijks een rol spelen bij het tot stand komen van een IKc of een andere vorm van samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang. Als de gemeente al een rol had, dan was die vooral faciliterend.

Bekijk het onderzoek hier >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.