Monika Katinger – ‘Samen verschillend’ – Diversiteit in de praktijk van de kinderopvang

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Op donderdag 28 oktober heb ik voor de tweede keer deel genomen aan het project ‘Samen verschillend’. Het eindresultaat van het project zal uiteindelijk in een boekvorm uitgegeven worden. Naast de auteurs, Elly Singer en Anke van Keulen, waren er in Utrecht in totaal nog negen deelnemers. Dat ik naast de bekende pedagogen en ervaren beleidsmedewerkers door Anke van Keulen van het bureau MUTANT ook werd uitgenodigd voelde heel speciaal.

Verbondenheid en diversiteit
‘Samen verschillend‘ is een verdieping van het landelijk Pedagogisch Kader Kindercentra 0 – 4 jaar en 4 – 13 jaar. In dit derde deel van het Pedagogisch kader gaat het over de verschillende manieren waarop kinderen, ouders en pedagogisch medewerkers kunnen samenleven en samenwerken. De centrale termen zijn ‘verbondenheid’ en ‘diversiteit’. En diversiteit wordt in de breedste zin van het woord bedoeld: niet alleen diversiteit van de culturele achtergrond, maar ook diversiteit van sekse, religie, leef- en opvoedingsstijl, sociaal milieu, professionele rol, functie en opleiding.

Denkgereedschap
Alle deelnemers van het project hebben de concepten van de eerste drie hoofdstukken toegestuurd gekregen en konden er op de bijeenkomst commentaar op leveren en de vragen van de auteurs beantwoorden. De aanwezigen vonden de concepten prettig leesbaar en inhoudelijk goed en waardevol. Maar er werden ook genoeg kritische opmerkingen en aanvullingen gemaakt. Direct werd er geconstateerd dat het boek in de opleidingen van pedagogisch medewerkers geïntegreerd zou moeten worden.
Elly Singer benadrukte het belang van de theoretische verdieping, het boek moet ook ‘denkgereedschap’ zijn. Misschien zoeken niet alle pedagogisch medewerkers naar de theoretische kaders, maar die zijn zeker belangrijk. Wat dit betreft werd ik door Anke als een voorbeeld van het zoeken naar de verdieping genoemd, daar werd ik een beetje verlegen van.

Stimulerend!
Ik vond het zeer leerzaam en interessant om bij het proces van totstandkoming van dit boek betrokken te worden en er ook mijn opmerkingen over kenbaar te kunnen maken. Het was voor mij zeer stimulerend om te ervaren dat mijn mening telde, zelfs tussen zulke ervaren pedagogen. Dit is als het ware een voorbeeld van het toepassen van diversiteit in de praktijk, vind ik.De manier waarop er overwegingen worden gemaakt over het onderwerp, over de belangrijke en minder belangrijke aspecten en de onderlinge relaties ertussen kan ik zeker ook goed gebruiken tijdens mijn studie en mijn stageopdrachten.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.