Jolanda Rikers – Van dubbeltje tot kwartje

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Laagopgeleide ouders hebben vaak ook laagopgeleide kinderen. Ook de financiële situatie van de ouders speelt een grote rol in de aard en het niveau van de opleiding van hun kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

‘Wie als dubbeltje geboren wordt, zal nooit een kwartje worden’ lijkt dus ook in de 21ste eeuw opgeld te doen? Nee hoor zegt mijn broertje in zijn oratie aan de EUR 27 februari jl met als titel: “Van dubbeltje tot kwartje’. Zijn conclusie is dat op basis van voldoende oefening iedereen de top kan behalen. De kwaliteit moet van de oefening wel aan zeer hoge eisen voldoen. Hij noemt deze vorm van oefening ‘deliberate practice’ (ref. de Zweeds-Amerikaanse onderzoeker Anders Ericsson). In essentie betekent dit, dat je niet te veel tijd moet verspillen met dingen te oefenen die je al beheerst, maar juist tijd en energie moet steken in die dingen die je niet kunt; je moet de lat telkens wat hoger leggen voor jezelf. Dat lijkt simpel, maar toch zullen de meesten onder ons deze vorm van oefening niet (willen) volhouden, omdat je dan continue geconfronteerd wordt met je eigen beperkingen. En dat niet gedurende enkele jaren, maar zoals studies bij experts hebben laten zien, voor een periode van tenminste tien jaar.

Met gepaste trots zat ik dan ook op het puntje van mijn stoel op de eerste rij in de aula van de Erasmus Universiteit. Natuurlijk vanwege zijn bijzondere prestatie als ‘gewone’ zoon uit een arbeidersgezin, maar ook omdat er ook voor onze kinderen in achterstandsgebieden als Kerkrade nog hoop is. Hier kan ook een kinderopvangorganisatie een steentje aan bijdragen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.