Jolanda Rikers – Krachtenveld Onderwijs

De afgelopen maanden heeft de rol van het onderwijs voor peuters regelmatig in het nieuws gestaan. Het was dan ook niet vreemd dat de BDKO ledenbijeenkomst in dit teken stond. Helaas moesten we voor het middagprogramma kiezen voor 1 van de 4 interessante workshops.

Ik had gekozen voor Krachtenveld-opstelling. In de workshop bleek al snel dat het ging over systeemopstellingen. Hiermee kunnen uiteenlopende vraagstellingen worden verhelderd, zowel in het persoonlijke vlak, als vraagstukken die in organisaties voorkomen. In een opstelling worden de belangrijke elementen die een rol spelen in de vraagstelling in de werkruimte opgesteld. Voor elk element wordt een van de aanwezigen gevraagd dit te representeren. De representanten in de opstelling krijgen informatie over de posities en de onderlinge verhoudingen tussen de posities die zij representeren. Op deze wijze kun je tot andere en nieuwe inzichten komen.

Een groot aantal aanwezigen kende de systematiek niet en vanwege de uitgelopen tijd was er weinig ruimte om het uit te leggen. De workshopbegeleider besloot dan ook meteen aan de slag te gaan. Uitgangspunt van de opstelling was een vraag rondom kinderopvang en onderwijs, namelijk:

“Wat verandert er in het krachtenveld kinderopvang en onderwijs als peuters met 2 ½ jaar naar school gaan?”.

Vervolgens werden de relevante partijen vastgesteld, zijnde: kinderopvangorganisaties, basisscholen, peuters, werkende ouders, niet werkende ouders en peuterspeelzalen. Voor elke partijen werd 1 van de aanwezigen gevraagd om die groep te vertegenwoordigen in de opstelling. Ik werd gekozen voor de groep werkende ouders. Iedereen werd in de ruimte opgesteld. Toen werd het plan toegevoegd aan de opstelling, in de vorm van een aanwezige. Ik vond het heel bijzonder te ervaren dat het inbrengen van het plan een fysiek effect op mij had. In de eerste opstelling stond ik een beetje verdekt opgesteld achter de peuterrepresentant, zodat de basisscholen mij niet konden zien. Toen het plan kwam, merkte ik dat ik dat als positief ervoer en graag contact wilde maken met de basisscholen. Ik vond dat verrassend omdat ik tot nu toe dacht dat werkende ouders niet zaten te wachten op verlagen van de basisschoolleeftijd. Uit deze opstelling bleek het tegendeel. Andere interessante ervaringen van de andere deelnemers waren dat de basisscholen zich ergerden aan de kinderopvang en de peuterspeelzalen helemaal verdween in het krachtenveld. Het is te hopen dat deze opstelling niet wordt bewaarheid, maar ik kijk er nu wel heel anders tegenaan..

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.