Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Gastblog Marleen Kerstens – De X-factor

In deze financieel moeilijke tijd zijn veel locatiemanagers in de kinderopvang bezig met het 'overleven' met het team. Zij zijn erop gericht de locatie draaiende te houden, terwijl zich minder nieuwe vraagouders aanmelden en ze van eerder geplaatste kinderen afscheid moeten nemen. Daarom vraagt gastblogger Marleen Kerstens zich af: heeft u wel de X-factor?
Gastblog Marleen Kerstens - De X-factor

Daling van nieuwe vraagouders en van geplaatste kinderen brengt onzekerheid mee voor locatiemanagers zelf en teamleden. Vanuit de financiële malaise kunnen locatiemanagers minder ruimte en tijd ervaren om pedagogisch medewerkers te begeleiden. Door minder te werken aan visie, uitvoering van pedagogisch beleid, profilering en pedagogische ontwikkeling, is het voor veel kinderopvanglocaties lastig om zich te onderscheiden van andere kinderdagverblijven en alternatieve vormen van kinderopvang. Een heersende gedachte kan zijn dat een locatie zich onderscheidt met de activiteiten die ze met de kinderen ondernemen. Dit kan ten dele zo zijn, maar het is de vraag hoe belangrijk dit voor vraagouders is bij het maken van een keuze voor opvang van de kinderen.

Wanneer vraagouders kinderen willen laten opvangen, hebben ze verschillende mogelijkheden. De ene opvangmogelijkheid is aantrekkelijker dan de andere. Op welke factoren baseren vraagouders hun keuze?

Financieel

De financiële situatie is veranderlijker dan voorheen. Voor ouders is het lastig inschatten of zij hun werk behouden en wijzigingen in de kinderopvangtoeslag kunnen leiden tot onzekerheid. Ouders hebben vanuit financieel oogpunt belangrijke beslissingen te nemen, want ze willen zekerheid en continuïteit voor zichzelf en voor de kinderen.

Praktisch

Praktische overwegingen lijken zwaarder te wegen dan voorheen. In onze nieuwe economie verlangen werkgevers meer meegaandheid en flexibiliteit van werknemers. Dit maakt dat ouders nogal eens in een spagaat terecht komen wanneer de tijden en dagen van kinderopvang niet aansluiten op de, al dan niet dwingende, verlangens van de werkgever.

Voorkeuren, gevoelens en behoeften

Een derde factor waarop ouders hun keuze baseren, zijn de persoonlijke voorkeuren, gevoelens en behoeften. Dit is een belangrijk, vaak onderliggend proces dat voor ouders soms lastig te benoemen valt. Wanneer ouders een keuze maken voor een dagverblijf, hoor je bijvoorbeeld zeggen: ‘Het voelt goed’ of ‘De opvang sluit aan bij onze manier van opvoeden’, zonder dat ze precies kunnen vertellen wat maakt dat deze keuze voor hen juist is.

In deze economisch zware tijden, wordt er door veel locaties extra aandacht besteed aan de financiële en praktische overwegingen van ouders. Ik wil je graag uitnodigen de factor van persoonlijke voorkeuren, gevoelens en behoeften te onderzoeken. Ik denk dat de aantrekkingskracht van de opvanglocatie voor een groot deel bepaald wordt door jullie gezamenlijke visie en missie, hoe jullie deze overdragen op vraagouders, de manieren waarop jullie je profileren en de pedagogische kwaliteit die jullie bieden. Hoe sterk is jullie x-factor?

✔ Trekken jullie nieuwe vraagouders aan door jullie pedagogische uitstraling?

✔ Welke betekenisvolle bijdragen leveren jullie voor gezinnen en hoe wordt dit door de verschillende gezinsleden ervaren?

✔ Op welke manieren werken jullie actief aan het versterken van jullie xfactor?

drs. Marleen Kerstens ontwikkelt spel- en werkvormen om het pedagogisch bewustzijn in de kinderopvang te versterken www.bewustekinderopvang.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.