Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Blog Job van Velsen: Een inclusief kindcentrum

Eén van de vele sprekers op de Landelijke IKC-dag stelde voor om de I van IKC voortaan te veranderen in de I van Inclusief. Dus geen Integraal Kindcentrum meer, maar een Inclusief Kindcentrum. Ik omarm die suggestie. 

Job-van-Velsen
Job van Velsen

Onder een IKC versta je dan: een kindcentrum waar werk gemaakt wordt van diversiteit en inclusie, door een multidisciplinair team van leerkrachten, pedagogisch medewerkers, specialisten en deskundigen samen! Het raakt volgens mij nog meer de ziel van wat een kindcentrum kan zijn en maakt dat gezegde ‘It takes a village to raise a child’ nog een stuk concreter en completer.

Ieder kind telt

Gezegd is makkelijker dan gedaan, absoluut. Je hebt immers niet zomaar een inclusief kindcentrum. Maar ieder kind telt! Afgelopen week hadden we bij één van de projecten die ik begeleid, een inclusief kindcentrum in wording, een bijeenkomst met alle medewerkers. Professionals van de kinderopvang, onderwijs en het centrum voor daghulp. Op dat IKC is sinds kort een groep gestart waarin peuters en kleuters  van onderwijs, opvang en het centrum voor daghulp samen leren en ontwikkelen in een reguliere onderwijsomgeving. 

Ervaringen

En dan is het zo mooi om leerkrachten en gedragswetenschappers te horen vertellen over hun ervaringen. Kinderen die eerst in een speciale setting zaten, sluiten nu – in een reguliere setting – zo snel vriendschappen met andere kinderen. En ook nog eens kinderen uit hun eigen buurt. En zij kunnen met goede begeleiding ook in die reguliere groep prima leren en ontwikkelen. Een niet onbelangrijke bijvangst: ook met ouders doet dit veel! Het is slechts een voorbeeld, want op deze plek is geen ruimte voor de uitgebreidere context. Wat ik wil zeggen is dat die I van inclusief kindcentrum eigenlijk vanzelfsprekend zou moeten zijn. In ieder geval waren wij als team die middag even heel erg trots op onze gezamenlijke inzet!

Positief opvoeden

Inmiddels ben ik net terug uit weer een andere hoek van ons Koninkrijk. Op Saba en Sint Eustatius werkten we aan een campagne van Unicef over quality time en positief opvoeden. Ouders en kinderen werd gevraagd om samen op het podium hun talenten te tonen, hun momenten van quality time, onder de naam ‘Show Your Talent’. Fantastisch en eervol werk.

een-inclusief-kindcentrum
Saba vanuit de lucht. Foto: Job van Velsen

Wat me voor altijd zal bijblijven heeft toch ook weer te maken met die I van Inclusie. Tijdens de generale repetitie van de show stond opeens een jongen van een jaar of 11 voor mijn tafel, huilend. Zijn moeder had hem vergeten in te schrijven en hij wilde zo graag meedoen! Vanzelfsprekend zorgden we ervoor dat ook deze jongen aan de show kon meedoen en collega’s ontfermden zich direct om hem.

Opluchting

Zijn optreden was weergaloos, en terwijl na zijn breakdance het applaus over hem heen golfde, stortte hij zich op zijn moeder van opluchting en ontlading. Wat bleek naderhand? Deze jongen had, zoals zijn leerkracht mij later zo mooi vertelde, ‘volop uitdagingen in het leven’. Maar wat de show met deze jongen gedaan had, was ongekend. Hoe de talenten van deze jongen naar boven kwamen die warme zaterdagavond op Saba was ‘amazing’. 

Webinar

Dus ik ben er wel een voorstander van om die I van integraal te veranderen in de I van inclusief, zo veel mag duidelijk zijn. En wie niet kan kiezen, of juist geïnspireerd wil worden, geeft zich gewoon op voor het webinar van het Landelijk Steunpunt Passend Onderwijs op 13 december. Want die online bijeenkomst heeft als thema: hoe werk je inclusiever en integraler in de praktijk. Dan krijg je het zowel integraal als inclusief! Voor meer info klik je hier.

1 REACTIE

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.