Blog Peter van Zijl – Grip op de personeelskosten

Uurtarieven en loonkosten: actuele discussiepunten waar de gemoederen regelmatig over verhit raken in de kinderopvang. Het goede nieuws: op personeelskosten kunt u flink invloed uitoefenen. Het slechte nieuws: veel ondernemers zijn daar niet zo goed in. Waar gaat het mis?

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Peter van Zijl

Het begint met mindset. Vraag een directeur van een klein of middelgroot kindercentrum waarom hij/zij dit beroep heeft gekozen. Negen van de tien beginnen over de inhoud. Niets mooier dan de ontwikkeling van het jonge kind begeleiden. Er is geen tekort aan liefde voor het vak.

Maar vraag dezelfde managers aan welke taken zij een hekel hebben en de antwoorden komen even rap. Administratieve taken, financiële verantwoordingen opstellen, planningen maken. Niet verwonderlijk dat organisaties, waarvan de directeur misschien zelf ooit op de werkvloer stond, niet popelen om ‘yieldmanagement’ te voeren op de inzet van medewerkers.

Yieldmanagement? Is dat niet je bezetting optimaliseren om zo hoog mogelijke rendementen te behalen? En gaat dat niet veel te ver voor ons vak? Natuurlijk is het doel van kinderopvang niet om zoveel mogelijk geld te verdienen. Maar hier ligt wel een sleutel tot een succesvolle bedrijfsvoering, en dat is toch de basis.

Loonkosten vormen zeventig procent van uw begroting en die kostenpost stijgt. Ik las recent het verhaal van een kinderopvangondernemer die stelde dat het wringpunt bij het maximale uurtarief niet de bkr is, maar de loonstijgingen. De cao legt jaarlijks 2,6 procent salarisstijging op, de salarisschaal voor pedagogisch medewerkers telt dertien treden en het hele team klimt maar door op die salarisladder. Inderdaad, hier is niets aan te doen. Cao-afspraken zijn er niet voor niets.

‘Waar u wel invloed op hebt is een afgewogen inzet van personeel’

Waar u wel invloed op hebt is een afgewogen inzet van personeel. Neem de 3-uursregeling. Drie uur per dag mag u afwijken van de bkr. Als er tot half negen ’s morgens niet meer dan zes kinderen zijn, waarom laat u dan om negen uur al de tweede pm’er komen? Dat kan met de 3-uursregeling prima een halfuur later. Hiermee bespaart u op dertig groepen honderden euro’s loonkosten per dag.

Duik in uw systeem voor kind- en personeelsplanning. Ouders boeken van 7.30 tot 18.30 uur, maar houd eens een halfjaar bij hoeveel kinderen daadwerkelijk vanaf openingstijd komen. Wie meet over langere periodes ziet duidelijke patronen en kan daarop medewerkers inzetten.

Mijn softwarebedrijf deed jaren geleden een onderzoek voor het Ministerie van SZW. We registreerden op honderd locaties in het hele land het halen/brengen van kinderen, 180.000 ‘bewegingen’. Tijdens schoolweken was er gemiddeld 9 procent no-show in de dagopvang, en maar liefst 33 procent in de bso.

In de luchtvaartindustrie is het heel gebruikelijk om onder de noemer ‘yieldmanagement’ in de planning rekening te houden met no-shows. Waarom doen wij dat niet? En waarom laten we kinderen van diverse groepen tijdens het laatste uur niet in één ruimte een leuke activiteit doen en een paar mensen om vier uur naar huis gaan?

Ga strakker inroosteren: met een slimme analyse van uw backofficedata kunt u zeker enkele procenten op loonkosten besparen. Dit hoeft geen kwaliteitsverlies te betekenen, want u hoeft niet op het uiterste randje van de bkr te werken. Een aantal kinderopvangorganisaties is er allang mee bezig. U kunt dat ook. Goed leiderschap combineert zakelijkheid met hart voor het vak.

Het zou een interessant onderzoek zijn. Een peiling via het intranet onder al uw medewerkers: ‘Hoe zie je jouw vak als pedagogisch medewerker in, pak ’m beet, 2025?’ Lees de vorige blog van Peter

1 REACTIE

  1. Ik snap dat personeelskosten de hoogste post zijn in de kinderopvang…de 3 uurs regeling toepassen dat kan kosten drukken ..maar ten kosten waarvan…ik denk ten kosten van de medewerkers op de werkvloer en daarmee de kinderen
    Kijk eens naar de tussenlagen naar de hoeveelheid managers in de opvang manager, cluster manager,managrr om die functies weer te begeleiden daarboven op nog méér en méér ..kijk daar eens wat er te halen valt op alleen maar in de onderlaag te kijken ..wat eigenlijk toch wel het fundament is van de kinderopvang.. groetjes Ans (iet wat geïrriteerd over de korte blik )

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.