Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Monika Katinger – Succesvolle ouderavond

Midden november is er op inmiddels ook ‘mijn’ locatie een ouderavond gehouden, die tot vreugde van ons allemaal heel goed werd bezocht. Het thema seksuele opvoeding van jonge kinderen en het beleid van de organisatie dat specifiek daarop gericht is, sprak veel ouders aan.
Blog Monika Katinger - Succesvolle ouderavond

Op een professionele en plezierige manier heeft onze locatiemanager Ellen aan de hand van een overzichtelijke PowerPoint presentatie de belangrijkste punten rondom de seksuele opvoeding en van het beleid van TintelTuin doorgenomen. In een filmpje is verder ingegaan op een paar interessante punten: wat is ‘normaal’ gedrag van jonge kinderen, wat is afwijkend, hoe zou je als pm’er op een bepaalde situatie moeten reageren.

Er werden interviews afgenomen met pedagoge Channah Zwiep, gespecialiseerd in de seksuele opvoeding van kinderen en jongeren. In het filmpje werden aan Channah Zwiep vragen gesteld door de pm’ers, door de clustermanager en door de ouders, leden van de centrale oudercommissie. De directeur van TintelTuin Cor Schuurman  lichtte het belang en de actualiteit van dit thema toe.

Tijdens de vragenronde na afloop van het filmpje konden de aanwezige ouders ervaringen met hun eigen kinderen met elkaar delen. Een paar van mijn collega’s pm’ers hebben de sfeer positief beïnvloed door een paar leuke, luchtige voorbeelden te noemen. De voorbeelden van kinderen die op een zeer ongedwongen manier reageerden op de voor volwassenen genânte situaties.


‘Ouders beaamden dat het kosteloos materiaal en de spulletjes van de ‘echte wereld’ ook thuis de meeste belangstelling van hun kinderen opwekken’

Het tweede deel van deze avond werd besteed aan het programma Kaleidoscoop. Deze educatieve methode, waarmee op Johanna Margaretha wordt gewerkt, stond al een keer centraal op de ouderavond. Daarom kozen we er deze keer voor om meer ‘de diepte’ in te gaan. De ouders verzamelden zich in de groepen van hun kinderen. Daar werd het Rad van Avontuur, waarin centrale begrippen en onderdelen van Kaleidoscoop zijn ondergebracht, door de pm’ers uitgelegd. Om het één en ander te verlevendigen hadden wij in de groepen van tevoren filmpjes van spelende kinderen in verschillende situaties opgenomen. Natuurlijk tijdens het begroeten, vooruitkijken, speelwerken (het woord dat mij persoonlijk zo onsympathiek is), terugkijken, speelleren in de grote groep, speelleren in de kleine groep… Allemaal begrippen uit de Kaleidoscoop.

In de babygroep, waar ik nu werk, waren niet veel ouders tijdens de uitleg van Kaleidoscoop aanwezig. Sommige ouders kozen voor een andere groep, waar hun oudere kindje naar toe gaat. Degenen die wel naar de uitleg van mijn collega’s en mij kwamen luisteren en naar de filmpjes hebben gekeken waren enthousiast. Ze waren onder de indruk van het programma en van de hoeveelheid werk en geregel dat het met zich meebrengt. De ouders beaamden dat het kosteloos materiaal en de spulletjes van de ‘echte wereld’ ook thuis de meeste belangstelling van hun kinderen opwekken.

Een spontane opmerking van een ouder van een kindje van onze groep is als een soort afsluiting bij mij blijven hangen: een prettig, veilig gevoel dat deze vader heeft geuit. Hij hoort en leest verschillende berichten over de kinderopvang, maar hij kan alleen maar tevreden constateren dat hij met een gerust gevoel naar zijn werk gaat, nadat hij zijn dochtertje naar onze groep heeft gebracht. Hiermee is toch alles gezegd?

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.