Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Marjon Kollau – Buiten is ventileren niet nodig

"Ventilatie blijkt een enorm belangrijke preventiemaatregel om schoolsluiting tegen te gaan. Dat is een kwestie van nationaal belang, voor alle kinderen." Dit hoorde ik hoogleraar pedagogiek Micha de Winter zeggen in Nieuwsuur op 2 januari jl. De boodschap was net zo duidelijk als dat hij al bekend was: als kinderen veel binnen zijn, is ventileren van groot belang.
blog-marjon-kollau-buiten-is-ventileren-niet-nodig
Marjon Kollau

Die frisse lucht moet je dus binnenbrengen. En dat moet goed gebeuren. Natuurlijk. Maar wat ik me meteen ook afvroeg: waarom bekijken we het ook niet eens van een andere kant? Waarom zijn onze kinderen niet gewoon veel meer buiten? Óók als een rondrazend virus straks geen dagelijks nieuws meer is?

In een maandelijkse blog neem ik jullie mee in het avontuur ‘FONK in de Kinderopvang’.
“FONK? Wat is dat?”, zie ik je afvragen. FONK is een nieuw educatief concept (voor kinderen en jongvolwassenen van 0-21 jaar) dat kindontwikkeling en onderwijs creëert vanuit verbinding, tussen innerlijke mens en buitenwereld. Met de natuur als belangrijke inspiratie- en activatiebron. FONK geeft hiermee antwoord op de veranderde ontwikkelvraag van een nieuwe generatie opgroeiende kinderen. Met FONK zetten we kinderen letterlijk IN de natuur, maar kijken we ook naar de NATUUR van het kind.

De afgelopen periode hebben FONK-adviseurs van Edux, in mooi samenspel met INOS in Breda, een bestaande basisschool tot eerste FONK-locatie ontwikkeld. Uit wetenschappelijke onderzoeken wisten we al dat buiten zijn, kinderen meer in contact brengen met de natuur, veel buiten bewegen en buiten spelen heel veel positieve effecten heeft op de ontwikkeling van kinderen. Maar de effecten die wij hebben gezien op de eerste FONK-locatie, heeft alle partijen verrast en onze verwachtingen overtroffen. De kinderen van deze school zijn, doordat het welbevinden en de betrokkenheid toenemen, zowel in sociaal-emotioneel als in cognitief opzicht gegroeid.

“Het buiten zijn in de natuur heeft pas écht een preventieve werking”

Een mooi succes. Of zoals een leerkracht op de FONK-school het treffend omschreef: ”Je gunt elk kind een FONK-school”. Naast dat we andere scholen gaan helpen om meer FONK te worden, starten we komend jaar ook met de vertaling van dit concept naar de kinderopvang. Samen met de praktijk gaan we FONK vormgeven voor kinderen van 0-4 jaar én op de buitenschoolse opvang (bso).

Ik ga jullie de komende blogs meenemen in wat dit concept kan betekenen voor de kinderopvang en waarom het werkt. Hoe integreer je de kracht van buiten zijn en de natuur in je pedagogisch beleid en pedagogische praktijk? Wat zijn de hobbels die genomen moeten worden? Wat zijn de lessons learned? Wat zijn de successen? En hoe kan je zelf aan de slag op jouw locatie?

Want waar Micha de Winter het heeft het over de preventieve werking van ventilatie, is het mijn overtuiging dat juist het buiten zijn in de natuur pas écht een preventieve werking heeft. De natuur geeft maatwerk. Want of je nou dromerig of druk bent, buiten kan je verstilling opzoeken of je energie kwijt en dat zonder dat ventileren noodzakelijk is.

Meer weten over FONK? Kijk op: www.fonk.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.