Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Marijke Schuurkes (PPINK) – Pas op met de werkdruk, geef pedagogisch professionals de ruimte!

Goede kinderopvang, daar draait het ons allemaal om bij PPINK. De pedagogisch professional vervult daarbij een sleutelrol. Bevlogen vrouwen en mannen die dagelijks vele kinderen begeleiden in hun ontwikkeling. Een cruciale rol zou je denken, maar tegelijkertijd wordt het de pedagogisch professional niet makkelijk gemaakt. De werkdruk neemt op grote schaal toe.

Die klachten zijn niet van vandaag. Al jaren kampt de kinderopvang met het probleem dat ze mee schommelt met de besluiten van de overheid. Gaat de kinderopvangtoeslag omhoog, dan komen er weer grote aantallen kinderen naar de opvang, zakt de toeslag dan worden kinderen bij grootouders of op een andere manier opgevangen. Kinderopvangorganisaties die het ene jaar weer moeten groeien en het andere jaar weer moeten inkrimpen. Die instabiliteit is heel onwenselijk. Voor elke sector maar helemaal voor de kinderopvang.

Ook het huidige personeelstekort draagt bij aan de groeiende werkdruk. Er moet worden gepuzzeld en geschoven met roosters om alles volgens de wetgeving kloppend te krijgen met als gevolg dat er veel flexibiliteit van de pedagogisch professional wordt gevraagd. Hoe ver kun je daar mee gaan?

Ik hoor regelmatig medewerkers verzuchten: ik kom tijd tekort met de kinderen en activiteiten schieten er bij in.

En dan is er de wet IKK (Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang). De nieuwe wet staat synoniem aan kwaliteitsverbetering, maar kwaliteit is een complex begrip. De overheid zorgt voor de wet- en regelgeving. De organisaties proberen de regels zo goed mogelijk door te voeren en last but not least is er de professional op de werkvloer die aan den lijve mag ondervinden hoe die nieuwe regels in de praktijk werken, of, soms nog-niet-helemaal werken. Een voorbeeld is de Beroepskracht-Kindratio. Ook PPINK vindt het een goede zaak dat er meer begeleiding voor nuljarigen komt, maar over de veranderde BKR voor kinderen van zeven jaar en ouder zijn we minder enthousiast. Voorheen nam je als bso-medewerker tien kinderen voor je rekening, nu wordt dat twaalf. Hoe kun je in je eentje aan zo’n grote groep kinderen genoeg aandacht geven? Dan heb ik het nog niet eens over de drie-uursregeling in de dagopvang waarbij pauzes zwart-op-wit vastliggen, terwijl de praktijksituatie elke dag anders is, de eis van vaste gezichten en de groeiende administratie die pedagogisch professionals verstouwen. Natuurlijk zijn er in theorie uren begroot voor administratieve handelingen, maar in de praktijk hoor ik toch dat mensen er meer tijd insteken dan voorzien.

Kortom, zo blijft de werkdruk maar oplopen. Ik hoor regelmatig medewerkers verzuchten: ik kom tijd tekort met de kinderen en activiteiten schieten er bij in. Dat kan toch nooit de richting zijn van waar we naar toe willen met de Nederlandse kinderopvang?
Het is een zorgwekkende trend die we moeten doorbreken. Regels en administratie horen erbij, uiteraard, maar laat het nooit ten koste gaan van de aandacht voor kinderen. Als we meer kwaliteit willen, moeten we onze pedagogisch professional ondersteunen, niet extra belasten. Hoe? Om te beginnen moet werkdruk (weer) op de agenda. Bij directie en overheid. Zorg dat pedagogisch professionals de ruimte krijgen om voldoende aandacht aan kinderen te kunnen geven, dat is waar kwaliteit in de kinderopvang echt om draait. Daar worden zowel kinderen als pedagogisch professionals beter van. Dat is pas innovatief.


Marijke Schuurkes is voorzitter van beroepsvereniging PPINK. In haar vorige blog schreef zij: ‘PPINK wil meepraten – In Nederland zijn 77.000 mensen werkzaam in de Kinderopvang. 77.000 mensen die hun vak met liefde voor het kind uitvoeren. 77.000 vakmensen. Een vak dat elke keer weer zo belangrijk blijkt te zijn.’ Lees meer

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.