Blog Marijke Dekker – Kwaliteit

'Ook in deze moeilijke tijden willen wij niet aan de kwaliteit tornen, de kwaliteit in onze kinderopvangorganisatie staat voorop.’ ‘Wat goed,’ zeg ik enthousiast ‘maar kunt u mij eens uitleggen hoe u dit begrip “kwaliteit” heeft gedefinieerd binnen uw organisatie?’
Blog Marijke Dekker - Kwaliteit

De discussie over ‘wat is kwaliteit’ in de kinderopvang is eindeloos en terugkerend op micro- en macroniveau. Waarom is het zo moeilijk dit begrip te definiëren? Waarom is dit nog niet eerder gebeurd? Ik was blij te horen dat de Brancheorganisatie Kinderopvang het initiatief heeft genomen een keurmerk te ontwikkelen waarin de definitie van kwaliteit op tal van onderwerpen wordt ondergebracht. Tot die tijd moet u zelf een manier vinden.

De vraag is hoe u hiermee op microniveau omgaat op uw kinderdagverblijf. U moet voorkomen dat uw klanten vraagtekens zetten bij de kwaliteit, omdat u mogelijk door de huidige ontwikkelingen genoodzaakt bent groepen samen te voegen. Hoe zorgt u ervoor dat de perceptie over uw kwaliteit gehandhaafd of beter wordt? Misschien kan ik u een beetje op weg helpen en kunt u zich op het onderwerp ‘kwaliteit’ onderscheiden van uw concurrent, mits u uw eigen definitie trouw toepast.


‘Definieer zelf in samenwerking met uw oudercommissie en mogelijk een aantal andere dagverblijven uit uw omgeving het begrip kwaliteit’

Mijn visie is: definieer zelf in samenwerking met uw oudercommissie en mogelijk een aantal andere dagverblijven uit uw omgeving het begrip kwaliteit. Hoe doet u dit? Door stelling te nemen over een aantal onderwerpen, bijvoorbeeld: het pedagogisch beleid, werkwijze, dagindeling, hygiëne, pedagogisch medewerkers, rol van de oudercommissie. Een voorbeeld: Kinderdagverblijf Roos vindt de dagindeling (pas) kwalitatief goed genoeg als de dreumesen minimaal een keer per dag naar buiten gaan en als er minimaal een keer per dag wordt voorgelezen.

Communiceer deze kwaliteitsdefinitie, hang deze aan de muur bij de ingang van de groep, zorg dat de informatie beschikbaar is en verspreid deze actief onder potentiele klanten. Uw organisatie, hoe klein of groot ook, staat ergens voor en dat straalt u onder meer op deze manier uit. U kunt ook TICA toepassen. TICA staat voor: transparantie, incasseren, communiceren en accepteren. TICA, deze mix van acties helpt mij mijn doelen te realiseren en ‘mijn’ geleverde kwaliteit te toetsen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.