In 2013 is de screening gestart. Hoe is het mogelijk dat dit zo snel gerealiseerd is? Stap 1: wet- en regelgeving moet gestandaardiseerd worden (denk aan onder meer privacy). Stap 2: er moet een begrippenkader gedefinieerd worden waarin alle definities die er in de kinderopvang zijn samenkomen en met ‘elkaar kunnen communiceren’. Stap 3: alle aanbieders in de kinderopvang, GGD en VNG moeten opgenomen worden in de database en onregelmatigheden automatisch kunnen signaleren. Uit ervaring (Wet Bibob) weet ik, dat alleen het bepalen van de architectuur voor het systeem minimaal twee jaar duurt.
Waarom krijgen jullie als ondernemers nu nog meer administratieve rompslomp? En wat hebben jullie eraan? Laat ik voorop stellen dat ik een groot voorstander ben van zo’n systeem. Het gaat immers om de meest kwetsbare groep in onze samenleving. De kinderopvang moet nu de focus hebben op klantbehoud en het werven van nieuwe klanten. De ruimte krijgen om echt ondernemer te zijn.
Omdat ik continue screening een erg belangrijk onderwerp vind, wil ik jullie graag advies geven over hoe je als kinderopvang kunt handelen in je communicatie over wisselende of nieuwe medewerkers op de groep. Vier tips om beter te communiceren met je klanten over dit onderwerp:
- Stel je eigen selectieprotocol op en communiceer dit naar je klanten.
- Check je nieuwe medewerker grondig en ga niet alleen af op een cv.
- Nieuwe medewerker? Hang een foto met kort cv bij de ingang. Waar komt hij of zij vandaan? Wat is de drijfveer om in deze branche te werken?
- Communiceer waarom een pm’er weggaat, ook als er een conflict is tussen jou en je medewerker.