Blog Josselin Volkers – Google mijn bedrijf

Met enige regelmaat komen wij organisaties tegen die niet of niet goed vindbaar zijn in de Google zoekresultaten, en dat is zonde! Met het uitvoeren van enkele simpele stappen vergroot u de kans dat uw organisatie in deze resultaten te zien is, waarmee u zo extra bezoekers (gratis) naar uw website trekt.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Josselin Volkers - IMKK.jpg

Elke maand zoeken duizenden mensen naar kinderdagopvang in hun eigen gemeente via Google. Na het intypen van “kinderdagverblijf” of “BSO” in de zoekmachine verschijnt er vaak een kaartje met daarop verschillende (lokale) kinderdagopvangorganisaties als resultaat. Met enige regelmaat komen wij organisaties tegen die niet of niet goed vindbaar zijn in deze resultaten, en dat is zonde! Met het uitvoeren van enkele simpele stappen vergroot u de kans dat uw organisatie in deze resultaten te zien is, waarmee u zo extra bezoekers (gratis) naar uw website trekt.

Wanneer u (vaker) in deze resultaten zichtbaar bent zal het zorgen voor een significante stijging in het aantal mensen dat uw website weet te vinden. En dat is waar ik u vandaag graag mee wil helpen aan de hand van onderstaande stappen.

Stap 1: Persoonlijk Google+ profiel maken

Heeft u nog geen Google+ profiel? Dan is dit het moment om er één aan te maken. U dient uw Google Mijn Bedrijf pagina namelijk te koppelen aan een persoonlijk Google+ profiel. Ga naar plus.google.com om eenvoudig uw account te activeren.

Stap 2: Zoeken of er al een Google Mijn Bedrijf pagina bestaat

De volgende stap is om te onderzoeken of uw kinderdagverblijf al een Google Mijn Bedrijf pagina heeft. Een dubbele vermelding met Google Mijn Bedrijf heeft namelijk negatieve gevolgen voor de vindbaarheid. Vaak zal een simpele zoekopdracht in Google Maps op uw bedrijfsnaam alle geregistreerde bedrijfspagina’s tonen. In het geval van meerdere pagina’s kunt u er 1 behouden (waar al de meeste informatie op geplaatst is) en kunt u de overige verwijderen.

Stap 3: De juiste gegevens invullen

Zorg dat u de correcte gegevens invult. Dit klinkt logisch, maar gaat in de praktijk nogal eens fout:

Bedrijfsnaam: Gebruik uw officiele bedrijfsnaam en geen advertentietekst met als doel meer mensen te trekken. Dit werkt niet, en is zelfs verboden door Google.

Adres: Vul hier de locatie van uw kinderopvang in.

Contactgegevens: Plaats hier uw telefoonnummer en uw website URL. Een lokaal telefoonnummer heeft hierbij de voorkeur.

Maakt uw kinderdagopvang locatie deel uit van een organisatie met meerdere vestigingen? Dan is het verstandig om voor elke vestiging een aparte Google Mijn Bedrijf pagina te maken. De website URL bij contactgegevens kunt u het beste laten verwijzen naar de specifieke pagina over deze locatie. Bijvoorbeeld naar www.uwkinderdagopvang.nl/eindhoven/kleinduimpje in plaats van www. uwkinderdagopvang.nl.

Het is belangrijk dat bovenstaande gegevens overeen komen met de informatie van uw organisatie die op andere websites te vinden is zoals de KvK, de telefoongids en andere bedrijvengidsen waar uw organisatie in vermeld staat.

Categorie: Kies bij de categorie voor Kinderdagopvang, Naschoolse opvang en/of Kinderopvangbureau en eventuele andere categorieën die voor u van toepassing zijn.

Openingstijden: Plaats hier uw openingstijden.

Introductie: Geef in uw eigen woorden een beschrijving van uw organisatie. Het is beter hier een nieuwe tekst voor te gebruiken dan dat u bijvoorbeeld een tekst vanaf uw website kopieert. Vertel in deze tekst over uw organisatie en probeer de potentiele klanten te enthousiasmeren.

Extra: Foto’s toevoegen. Voeg relevante foto’s van uw organisatie toe.

Stap 4: Verifieren van uw bedrijf

Google wil graag zeker weten dat ze te maken hebben met de echte eigenaar van de organisatie. Daarom wordt uw locatie pas gepubliceerd wanneer u deze heeft laten verifieren. Google stuurt simpelweg een kaartje via de post naar het adres met daarin een unieke code. Deze code moet u online invullen om te bevestigen dat u het echt bent.

Is uw profiel 100% compleet? Scoor nog beter!

Heeft u alle mogelijke gegevens geplaatst op uw bedrijfspagina, en is de pagina geverifieerd? Dan krijgt u van Google mijn Bedrijf te zien dat uw profiel 100% compleet is.

Wilt u graag nog vaker getoond worden in de lokale resultaten met uw organisatie?  Een goede manier om vaker getoond te worden is door het verkrijgen van positieve (Google) reviews en het regelmatig plaatsen van updates op de Google+ account van uw organisatie. Mochten er nog dingen onduidelijk zijn dan kunt u reageren via kinderopvang@bsl.nl. Dan reageer ik er zo snel mogelijk op!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.