Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Jolanda Rikers – Talentacademie gestart

Vorige week vond de kick-off van ons mooie samenwerkingsproject talentacademie Zuid-Limburg plaats. Dit project is uniek, omdat we hierin samenwerken met drie kinderopvangorganisaties in Zuid-Limburg.

In totaal worden in deze eerste fase 24 medewerkers, verdeeld over 11 locaties en 7 gemeenten, geschoold in het ervaringsgericht werken. Een en ander gebeurt onder de bezielende leiding van Prof. Ferre Laevers. Hij geeft aan dat hij onze medewerkers door een ‘andere’ bril laat kijken zodat ze beter kunnen zien welke talenten het kind kan ontwikkelen. Hierbij gaat hij uit van 2 invalshoeken: welbevinden en betrokkenheid. Medewerkers krijgen hiervoor een tool aangereikt waarmee de gemakkelijk het individuele kind maar ook het kind in de groep kunnen volgen. Het kan dus niet meer voorkomen dat je een kind niet gezien hebt. Een belangrijk onderdeel van deze deskundigheidsbevordering is de side-by-side-coaching. Hierbij gaat een medewerker onder begeleiding in een andere groep kinderen observeren, maar ook de pedagogische medewerkers in die groep.  De verwachting is dat dit gaat leiden tot nieuwe inzichten en een nieuwe manier van werken waardoor kinderen nog meer kansen krijgen voor talentontwikkeling.

Voor onze kick-off bijeenkomst hadden we naast onze medewerkers ook bestuurders van scholen en gemeenten uitgenodigd. Op een enkele na kregen we zeer positieve reacties. Ook onze ROC-opleider gaf aan erg geïnteresseerd te zijn. Dezelfde interesse leeft bij onze VVE-opleider. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als deze methode geborgd kan worden in het onderwijs. Een en ander staat en valt natuurlijk ook bij de onderzoeksresultaten van deze pilot-fase. Deze zullen we al rond de zomer gereed hebben. We gaan ervan uit dat deze positief zullen zijn, maar dat vooral onze medewerkers ervaren dat ze een substantiële toegevoegde waarde hebben bij de ontwikkeling van het jonge kind.

30% leert een kind op school en hiervoor is 100% van het geld beschikbaar

Deze week waren we ook op bezoek bij de Provincie Limburg om onze Talentacademie onder de aandacht te brengen. We  kunnen kortweg stellen dat de gedeputeerde het eens is met het beginnen met 0 jaar (liefst -9 maanden). Hij gaf aan dat hij onderwijs bij elkaar heeft gebracht, maar zich nu realiseert dat hij eerder had moeten beginnen, dus bij ons. Hij had het over de Pedagogische driehoek: onderwijs omgeving ouders. Ik zei hem  at die driehoek ook in ons logo zit, maar dat is wel die van de kinderopvang.  30% leert een kind op school en hiervoor is 100% van het geld beschikbaar. Dat vindt hij niet goed. We moeten veel meer de ouders hierin betrekken.

Hij ziet dan ook een duidelijke rol weggelegd voor de kinderopvang, zodat kinderen niet meer met achterstand hoeven te beginnen aan het onderwijs. Hij vond het ook opmerkelijk dat vooral organisaties uit Zuid-Limburg bij de Provincie aankloppen voor geld. In Noord-Limburg regelen ze dat allemaal gewoon met eigen middelen. Desalniettemin was hij toch heel positief over ons project talentacademie en nodigde ons uit om t.z.t. een symposium (voor gemeenten, kinderopvang en scholen) te organiseren over ons project (met de eerste onderzoeksresultaten).


In haar vorige blog schreef Jolanda over haar bijdrage aan het project de gezonde basisschool van de toekomst. Het project leidt tot prachtige resultaten en er liggen plannen om het verder uit te breiden. Maar Jolanda steekt er al veel tijd in en vraagt zich af of het onderwijs klaar is voor een grote ommezwaai. Lees haar blog


 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.