Blog Jolanda Rikers – Storytelling

De vakantieperiode is de ideale tijd om achterstallig ‘leesvoer’ weg te werken. Zo kwam ik een verslag van een workshop ‘Storytelling’ tegen van de Marketingkring Kinderopvang, waar wij ook lid van zijn. Tja, verhaaltje (voor)lezen daar zijn we wel goed in, maar wat kun je daar vanuit een marketinginvalshoek mee?
'De kinderopvang kan ouders met verhalen inzicht geven en hen helpen wat te doen.'
'De kinderopvang kan ouders met verhalen inzicht geven en hen helpen wat te doen.'

Verhalen helpen ons om besluiten te nemen. Verhalen gaan altijd over emoties en ons emotionele brein is bepalend voor de meeste beslissingen die we nemen. Wij nemen onze beslissingen eerst op basis van emoties, indrukken, ervaringen, etc. en zoeken daar later de rationele argumentatie bij.

Dit geldt dus ook voor besluitvorming  van ouders over kinderopvang.

Uit breinonderzoek blijkt bovendien steeds overtuigender dat onze hersenen niet functioneren als een schoenendoos waarin je losse feiten, cijfers en gegevens opbergt tot je ze nodig hebt. Om informatie te kunnen opslaan en onthouden, zijn onze hersenen steeds op zoek naar samenhang tussen informatie-eenheden. Dat is precies wat verhalen doen: ze presenteren gebeurtenissen in samenhang. Daardoor kunnen we verhalen veel gemakkelijker onthouden dan losse uitspraken, feiten en cijfers. Ons verkoopverhaal zou dan ook naadloos moeten aansluiten bij de manier waarop ouders  informatie verwerken.

‘Ook al ben je 9 maanden in verwachting, de wereld ziet er na de geboorte heel anders uit dan verwacht’

Daarnaast is verhalen vertellen dé manier om grip te krijgen op een ingewikkelde wereld.  Ook al ben je 9 maanden in verwachting, de wereld ziet er na de geboorte heel anders uit dan verwacht. De kinderopvang kan ouders met verhalen inzicht geven in deze nieuwe situatie en hen helpen wat te doen.

Maar pas op! Niet alles wat je vertelt of schrijft is een verhaal en wat geen verhaal is, heeft ook niet de kracht van een verhaal.  In het Storytelling Handboek wordt een verhaal gedefinieerd als: een weergave van gebeurtenissen die met elkaar in verband worden gebracht.

Bovendien heeft het de volgende kenmerken:

  • Het staat op zichzelf en heeft een begin, midden en einde;
  • Het bevat narratieve elementen: een hoofdpersoon, een verhaallijn met een worsteling/dilemma
  • Het is authentiek en persoonlijk;
  • Het is prikkelend en roept emotie op.

Dus vertel ouders niet: wij zijn nummer 1, maar maak hen deelgenoot van je worsteling (of het dilemma, het conflict of de onverwachte gebeurtenis). Ik hoor jullie al denken:  ‘We gaan onze vuile was toch zeker niet buitenhangen?!’ Maar wie zijn worstelingen buiten beeld houdt, wordt slecht herkend en roept tegenverhalen op. Want een verhaal zonder worsteling is ongeloofwaardig. Of zoals de schrijver Ben Okri het zegt: ‘Where is perfection there is no story to tell’.

‘Teken-kleur-plak. Daar zijn we toch al goed in’

Dus kies een betekenisvol moment voor jou of voor een ouder in de kinderopvang. Denk hierbij aan hoogtepunten, dieptepunten, keerpunten, momenten van de waarheid. Maar ook ‘aha-momenten’ van een nieuw inzicht. Giet dit moment in een creatieve vorm: teken-kleur-plak. Daar zijn we toch al goed in. Ondersteun het vervolgens in de praktijk met zintuigen: geur, smaak, geluid, beeld, tast. Je kunt het aanpassen naar verschillende doelen (intakegesprek, promotie) en doelgroepen (ouders, stakeholders). Maar vooral ook je eigen ‘stem’ ontwikkelen, zodat je verbonden bent met je verhaal.  En dan natuurlijk nog: oefenen, oefenen, oefenen.

Succes!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.