Blog Jolanda Rikers – Informeer ook je gemeenteraad

Onze organisaties worden gezien als belangrijke vindplaatsen. Echter, we worden nog onvoldoende gevonden door onze zorgpartners in de curatieve sfeer. Ook in gezinnen met ernstige problemen zijn kleine kinderen gebaat met een regulier bezoek aan een speelzaal of een kinderdagverblijf, waar ze zorgeloos kunnen spelen met leeftijdsgenootjes en de noodzakelijke structuur aangereikt krijgen. Dit zouden we, in het belang van het kind, samen beter moeten organiseren. Zeker nu de Jeugdzorg decentraliseert en de beschikbare middelen afnemen.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Blog Jolanda Rikers - Informeer ook je gemeenteraad

Het is daarom nu belangrijk om je gemeenteraad te informeren over de voordelen van onze dienstverlening. Raadsleden zijn vaak op leeftijd en niet goed op de hoogte van de actuele stand van zaken. Ik heb deze week een brief naar alle raadsleden van onze gemeente gestuurd. In deze brief heb ik onder meer het volgende geschreven:

1. Investeren in jonge kinderen verdient zich terug. Van 1997 tot 2013 werd in Engeland een longitudinale studie gedaan naar het effect van ‘preschool’ op de latere loopbaan van kinderen. Hieruit bleek dat het gunstige effect van preschool zelfs groter is bij achterstandskinderen dan bij ‘gewone’ kinderen (EPPE/EPPSE, London University, 2013).

2. Kinderen in de opvang zijn slimmer. Jonge kinderen die naar de kinderopvang of naar een peuterspeelzaal gaan, zijn slimmer en hebben meer zelfvertrouwen dan hun thuisblijvende leeftijdsgenoten. Dit concludeert ontwikkelingspsycholoog/hoogleraar Elly Singer van de Universiteit van Amsterdam (UvA, 2013).


‘Wij zouden het liefst willen dat kinderen tot zes jaar zich optimaal ontwikkelen in onze speel-leeromgeving’

3. Kinderen in de kinderopvang zijn socialer. Zij zijn beter in staat te communiceren met jongere en oudere kinderen, dan kinderen die thuis blijven. Ze hebben eerder in de gaten wat het niveau van de ander is en passen hun communicatiestijl daarop aan. Dit ontdekten onlangs onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen.

4. Kinderen vertonen minder gedragsproblemen als ze langer spelen. Sieneke Goorhuis-Brouwer, bijzonder hoogleraar Spraak- en Taalstoornissen bij het UMCG, zegt dat kinderen veel te vroeg moeten leren en taken uitvoeren, waardoor het risico op gedragsproblemen en faalangst stijgt. Een kind is pas met zes jaar in staat om alle taken voor cognitief leren aan te kunnen, zoals stilzitten, luisteren en de fijn motorische vaardigheden van het schrijven.

Ook het onderwijs zou het liefst kinderen al met 2 ½ jaar naar school willen laten gaan. Wij zouden het liefst willen dat kinderen tot zes jaar zich optimaal ontwikkelen in onze speel-leeromgeving.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.