Blog Jolanda Rikers – Candy Crush in pauze verhoogt stress

Ik nam deel aan een zeer interessante bdKO bijeenkomst over het brein. Hoe blijf je als directeur ondernemend, innovatief en open voor veranderingen? En hoe neem je medewerkers daarin mee?

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Jolanda Rikers

Op deze vragen gaf Jelle Jolles ons antwoord. Jelle Jolles is universiteitshoogleraar Neuropsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en leidt het Centrum Brein & Leren.

De belangrijkste leerpunten, die ik uit zijn lezing voor directeuren heb genoteerd zijn:
– nieuwsgierig blijven;
– medewerkers stimuleren ‘buiten de lijntjes te kleuren’;
– voorwaarden scheppen, zodat zij dit ook kunnen;
– maar ook de regie nemen.
Een mooie uitdaging voor het plan 2020.

De daaropvolgende lezing van Ulrika Leons over breinvreindelijk leren vond ik minstens zo interessant. Waar we vroeger letterlijk gebukt gingen onder zwaar fysiek werk gaan we nu spreekwoordelijk gebukt onder de mentale belasting van het moderne werken.

‘Ons brein is niet toereikend voor wat er aan informatie en prikkels op ons afkomt’

De verwerkingscapaciteit van ons brein is niet toereikend voor wat er aan informatie en prikkels op ons afkomt. Dit creëert een constant urgentiegevoel waardoor we altijd ‘aan’ staan en alert zijn.

Ulrika wees ons vooral op het ontfocussen. Niet alleen voor directeuren maar ook voor medewerkers. Het Candy Crushen in de pauze zet je brein weer aan en ontspant je dus niet. Veel beter is om een wandeling te maken, maar dan wel in je eentje.

Het meest ontfocus je door te slapen of even voor je uit te turen. Daar heb ik wel beeld bij. Een ander interessant leerpunt van haar presentatie was dat je niet je collega’s moet storen met de vraag of ze koffie willen. Dat stoort hun focus op breinwerk. En ik maar denken dat het sociaal is.

Met alle stakingen van afgelopen tijd wordt je als tiener niet echt uitgedaagd om te kiezen voor werken in het onderwijs. Ik zou eigenlijk veel creatievere acties voor het onderwijs bedenken. Zoals open dagen waarin getoond wordt hoe leuk het onderwijs is…? Lees de vorige blog van Jolanda

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.