Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Job van Velsen – Een rijke schooldag

Twee jaar lang met een camper op wereldreis. Mét je kinderen in de basisschoolleeftijd. Tijdens onze fantastische trip door het Westen van Canada afgelopen zomervakantie zijn we  meerdere gezinnen tegengekomen. Deze ouders zien de wereld als grote, boeiende leerplaats. Wat een rijkdom en een ervaring voor die kids! 

Maar ja, je moet het je wel kunnen permitteren, zo’n reis. Sommige kinderen mogen al blij zijn als ze een keer buiten hun eigen wijk of stad komen. Dergelijke ontmoetingen, en de rust van de vakantie, én een bosrijke omgeving zetten mij ook ver van huis wel aan het denken. Over hoe kinderen leren, wat ze leren en waarom!

Renaissancescholen

In ieder geval kan je wel bedenken dat kinderen die op een dergelijke wereldreis zijn heel veel leren over culturen, talen, klimaat en nog veel meer. Op die manier leren ze weer heel andere dingen dan de kinderen die een Renaissanceschool, het recente onderwijsinitiatief van Forum voor Democratie zullen gaan bezoeken. Want op die Forumscholen, zo las ik in ons Almeers plaatselijk krantje, zal veel nadruk op basisvaardigheden als lezen, schrijven en rekenen liggen. En wordt er niet gebruikgemaakt van digitale hulpmiddelen. Nou ja, dat laatste kunnen die wereldkinderen op expeditie ook vaak niet, althans niet in de Rocky Mountains, zo hebben wij ervaren. Soms drie dagen geen internet, kan je het je voorstellen?

Rijke schooldag

Weer terug in Nederland en aan het werk was ik, met al die vakantieherinneringen en mijn gemijmer over hoe en waar kinderen nou het beste leren, dan ook blij met de berichtgeving over de regeling School en Omgeving waarbij middelen aangevraagd kunnen worden om tot een rijke schooldag te komen. Door samen met partnerorganisaties een rijk (naschools) aanbod te bieden. Die regeling sluit natuurlijk fantastisch aan bij kindcentra, bij hoe kindcentra kijken naar leren en ontwikkelen en dat proberen te vertalen in een uitdagend en breed aanbod. Wat een kans – grijp hem, zou ik zeggen! Een wereldreis met een groepje kinderen van je IKC zal er niet uit bekostigd kunnen worden, maar de wereld met je kinderen verkennen en die wereld leren kennen door er op uit te gaan, en op die manier binnen je kindcentrum halen wordt met deze regeling wel mogelijk. Ook voor kinderen die niet zo snel eens buiten hun eigen buurtje komen. 

Ideeën

Heb je ideeën nodig over hoe je zo’n rijke dag vorm zou kunnen geven?  Op de Landelijke IKC-dag van 23 september a.s. zijn meerdere deelsessies waar je je kan laten informeren over hoe zo’n dag eruit zou kunnen zien. Bijvoorbeeld in deelsessie 10 over Tijd voor Toekomst. 

Inspiratiebron

Kofi Annan, voormalig secretaris-generaal van de Verenigde Naties, sprak ooit eens deze legendarische, en meer dan ooit actuele woorden uit: ‘The world is a treasure we hold in our hand for future generations’. Door over die wereld te praten, erover te leren, op ontdekking te gaan leer je er ook op een goede manier mee om te gaan. Voor mij persoonlijk is die uitspraak altijd weer een inspiratiebron, mantra en drijfveer inéén. Ik hoop dan ook van harte dat jullie, als professional, als motor bij de ontwikkeling van ieder kind, heel veel rijke schooldagen zullen ervaren dit schooljaar. Veel plezier daarbij!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.