Na school komen ze dan weer naar de bso in hun mooiste vakantie-t-shirt en ik voorspel dat er ook weer veel nieuwe kleurige rugtassen opgehangen zullen worden met de nodige bling bling of hele stoere cartoonfiguren.
En de kinderen zullen weer te luidruchtig binnenkomen. Ze hebben dan zo veel te vertellen en checken tegelijk of hun speelkameraadjes er nog steeds voor ze zijn. In zes weken kan veel gebeuren… een eeuwigheid voor kinderen van deze leeftijd. En dat moet kennelijk ieder jaar weer gepaard gaan met de nodige decibellen.
Ook de dynamiek van de bso-groep als geheel gaat weer starten. Hoe waren de rollen verdeeld voor de vakantie en hoe wordt dat nu? De leiders… de volgers… de kinderen die het niet gemakkelijk hadden in de groep?
‘Kinderen zijn gevoelig voor het nieuwe begin na de vakantie dus we moeten daar echt gebruik van maken’
Qua timing is het dan juist nu een goed moment om je invloed uit te oefenen op de groepsprocessen voor de posities weer ingenomen worden. Denk eens na over wat extra aandacht nodig heeft. Waar was je niet tevreden over vlak voor de vakantie? Wat kun je doen om dat om te buigen?
Bespreek je ideeën met je naaste collega. Probeer je zorg over iets in de groep al meteen vanaf het begin bij te sturen met een positieve toon of op een speelse manier. Kinderen zijn gevoelig voor het nieuwe begin na de vakantie dus we moeten daar echt gebruik van maken. Het is voor hen een ijkpunt; er is een ‘voor’ en een ‘na’ de vakantie!
En net zoals ieder jaar zal ik blij zijn als ze weer allemaal terug zijn, gezond en wel. En ja, naast de verhalen over de vliegreis naar dat geweldige land zal ik met dezelfde interesse gesprekjes aangaan met de kinderen die vakantie vierden in het zwembad “om de hoek”…