Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Eugenie Suer – Krijgen de thuiszittende pm’ers nu wel genoeg aandacht?

De pedagogisch medewerkers moeten de spil zijn in de organisatie, maar is dat nu ook zo? Hoe belangrijk zijn ze nu echt voor de organisatie? Oftewel: hoeveel aandacht en tijd is er voor de pm’ers die tijdens deze lockdown thuis zitten en hoe belangrijk is dit voor de pedagogische kwaliteit van de organisatie nu en later?
Andrzej Wilusz / stock.adobe.com

Wat doet de juiste aandacht en tijd geven aan medewerkers tijdens corona nou precies met de cultuur in de organisatie? De medewerkers die  nu thuiszitten willen zichzelf waarschijnlijk ontwikkelen, dingen leren. Ze worden nu niet op hun vakgebied uitgedaagd behalve dan dat ze druk zijn met de dagelijkse bezigheden.

Alle medewerkers die thuis zitten maken nu ongeveer hetzelfde door, alleen hoe ze daarmee omgaan verschilt per persoon. Niemand is hier hetzelfde in en geen organisatie is hetzelfde. Iedereen is wel onzeker over de toekomst en wanneer en hoe alles weer teruggaat naar normaal.  Het is heel belangrijk dat je als werkgever aandacht blijft geven aan de ontwikkeling die je medewerker op pedagogisch vlak wil of nodig heeft. De juiste aandacht hieraan geven is een voorwaarde voor een tevreden medewerker. Daarmee blijf je zorgen voor een mooie basis.

Doordat de pedagogisch medewerker niet genoeg uitgedaagd wordt, kan het gevoel ontstaan niet gehoord of gezien te worden.

Doordat de pedagogisch medewerker niet genoeg uitgedaagd wordt, kan het gevoel ontstaan niet gehoord of gezien te worden. Je gaat merken dat er meer afstand komt met de organisatie. Contact maken en houden begint bij het creëren van  vaste momenten van contact en interesse tonen in behoeftes van de medewerkers.

Hoe kun je dan nu de juiste aandacht geven? Het bevorderen van de juiste aandacht begint met het veranderen, verbeteren van de patronen en gewoontes die er waren in de organisatie. Ga kijken naar de zorgen die mensen nu hebben en laat los wat je deed en weet. Dan kun je kijken en onderzoeken waar de ontwikkelingskansen voor de medewerkers liggen. Dit willen ze heel graag met je delen. Stel heel veel pedagogische kennis ter beschikking en laat hen dingen zelf ontdekken, zichzelf ontwikkelen en biedt structuur in momenten om dit samen te delen.

Dus ga aan de slag met het aanbieden van allerlei kennis om pedagogisch te kunnen groeien.

Dus begin vandaag met te onderzoeken waar de zorgen van de medewerkers over gaan en wat jij als organisatie doet om dit weg te kunnen nemen. Ga ook aan de slag met het aanbieden van allerlei kennis om pedagogisch te kunnen groeien. Onderzoek laat zien dat het benoemen van wat er gebeurt en – in dit geval – de nieuwe opgedane pedagogische kennis met elkaar delen de eigenwaarde van de medewerker verhoogt. Het zorgt er ook nog eens voor dat de pedagogische kennis verbetert en daarmee de kwaliteit van de organisatie. Dat zie je ook straks terug bij de kinderen.

Alles wat je doet als organisatie heeft invloed, alles wat je niet doet ook. Als de organisatie begrijpt waarom medewerkers reageren zoals ze reageren, kun je echte verandering doorvoeren en groeien met elkaar.

Wat zou u antwoorden op de volgende vraag: Als u uw kinderopvangorganisatie opnieuw mocht starten, wat zou u dan anders doen? Denkt u dan aan financiën, management of mensen? Lees hier de vorige blog van Eugenie
Eugenie Suer
Eugenie Suer is auteur van het boek ZO-opvoeden. Daarnaast is zij adviseur en bedenker van ZO-opvoeden en ZO-leven. Zij was 20 jaar eigenaar van kinderopvangorganisatie KinderVilla. Was voorzitter van Stichting KIND i.s.m. Kohnstamm instituut en is pedagoog.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.