We kwamen al snel op het onderwerp ‘vertrouwenspersoon en grensoverschrijdend gedrag’. Ook omdat dit volop in het nieuws stond met Matthijs van Nieuwkerk en de problemen op de werkvloer.
En toen kwam de vraag van sommige pedagogische professionals waar zij naar toe konden met eventuele eigen ervaringen van grensoverschrijdend gedrag bij een van hun collega’s.
Er kwamen meteen lieve reacties van de aanwezige leidinggevende en de eigenaar van het kinderdagverblijf, die duidelijk aangaven dat zij de aangewezen personen zijn als er iets niet goed gaat op de werkvloer en dat je bij hen ook altijd terecht kan als je een klacht hebt of problemen hebt met een collega.
‘Ik voelde het al aankomen, de ‘wat als’ vraag’
En ik voelde het al aankomen, de ‘wat als’ vraag. Want stel dat je een klacht hebt over een leidinggevende of zelfs over de eigenaar. Wat dan? Bij wie kan je dan terecht?
De leidinggevende en de houder van de kinderopvang gaven aan dat ze al een tijdje in overleg waren over het aanstellen van een extern vertrouwenspersoon*. Ze wilden het zo laagdrempelig mogelijk maken voor de pedagogische professionals, dus de vertrouwenspersoon moest wel een bekende zijn voor ze en makkelijk te benaderen. Helaas waren ze er nog niet uit wie ze gingen benaderen. Maar ze beloofde, na de drukke kerstperiode, er wel weer mee aan de slag te gaan.
En daar waren twee collega’s helemaal niet blij mee. Die gaven aan dat het dan weer veel te lang ging duren. Er bleek namelijk echt iets te spelen.
In goed overleg met de groep hebben we het onderwerp van de externe vertrouwenspersoon toch maar even gelaten voor wat het is. De leidinggevenden gaven aan dat ze er dan toch wat sneller werk van gingen maken. En de groep ging na een korte pauze met koffie en kerstkrans, aan de slag met een opdracht over discriminatie en pesten.
En na een lange leerzame dag en met inzet van een geweldige trainingsacteur waren we toch allemaal toe aan een paar rustige kerstdagen.
*Vertrouwenspersonen kunnen intern en extern benoemd worden. Ze moeten goed weten aan welke regels ze zich dienen te houden. Bij een vermoeden van grensoverschrijdend gedag van de eigenaar of houder van het kinderdagverblijf neem je contact op met de Onderwijsinspectie en de vertrouwensinspecteur van de Onderwijsinspectie.
Blog Bennita Blocq – Zo doen we het nou eenmaal
Opvoeden en wat de Nederlandse norm daarbij is, is niet voor iedereen zo duidelijk. De meeste ouders nemen vaak de gewoontes over van hun ouders en vinden de adviezen van hun moeder/vader meestal ook heel belangrijk. Maar wat als die adviezen of manieren van opvoeden niet goed (genoeg) zijn voor het kind? Lees de vorige blog van Bennita
What a thoughtful and essential training session at Bennita Blocq’s blog! Addressing the Reporting Code for Child Abuse and Domestic Violence with pedagogical staff reflects a commitment to creating a safe environment for children. The emphasis on ‘confidant and transgressive behavior’ is particularly timely given recent news events. It’s heartening to see the proactive response from the manager and daycare center owner, providing a clear channel for employees to address inappropriate behavior. Just as professionals in childcare have a dedicated support system, individuals seeking career growth can benefit from personalized guidance with resume writing services Markham for a standout professional narrative.
danke!
toller Artikel
It’s a fantastic resource and a very helpful post, and you provide approachable insights and discreet childcare advice. I strongly recommend that our staff at Process of Management Case Study look into this because case study writers will gain a lot of critical thinking skills. Thank you so much for this wonderful and informative article. Continue to post.
That’s a great resource and a very useful article, your insights and advice are approachable and it’s a confidential advisor in childcare. I highly recommend this to our Uk Nursing Cv Writing team, this is beneficial and nursing writers learn a lot of thinking Thanks for this beautiful and valuable article Keep Posting.
agree