Neem eens een paar inklapzagen mee naar het bos, en zaag een katapult. Ontdek eens hoe je met zo’n katapult een stokje zo ver mogelijk kan schieten. Zoek een lange tak, en snijd er een speer van, of schil hem met een zakmes. Of bouw met elkaar een hut en ga op zoek naar stevige constructies. Wat is een solide basis? Hoe zorgen we ervoor dat de hut niet inzakt?
Er zijn ontzettend veel manieren om natuur en techniek te combineren. Ga je werken met gereedschap, bespreek dan uiteraard met de kinderen hoe ze moetenwerken met gereedschap. Geef duidelijke instructies en houd goed in de gaten of kinderen zich houden aan afgesproken regels. Je wilt natuurlijk geen ongelukken. In mijn ervaring vinden juist drukke kinderen dit helemaal geweldig en zijn ze geconcentreerder bezig dan je je kunt voorstellen.
‘Juist drukke kinderen zijn geconcentreerder bezig dan je je kunt voorstellen’
En omdat je lekker buiten in het park of bos bezig bent, ontdekken ze van alles over natuur. Bijvoorbeeld dat het ene hout harder is dan het andere. Wat het verschil is tussen levend en dood hout en dat er pissenbedden wonen en regenwormen.
Mijn advies is dat kinderen vanaf zes/zeven jaar al met gereedschap kunnen werken. Je moet er wel even bij blijven natuurlijk.